Markkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanaviin; case: Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy
Anttila, Tiia (2014)
Anttila, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717215
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli suunnitella Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy:lle ja sen tuottamalle Ympäristö- ja Terveys- lehdelle markkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanaviin, jota se pystyy hyödyntämään helposti ja tehokkaasti jokapäiväisessä markkinoinnissaan. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on mahdollistaa yritykselle näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja sen myötä uusia asiakaskontakteja.
Opinnäytetyön merkitys Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy:lle oli suuri, sillä yrityksellä ei ole aikaisemmin toteutettu markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen kiinnostus sosiaalisen median ajankohtaisuutta ja tavoittavuutta kohtaan määritti markkinointisuunnitelman toimintaympäristöksi sosiaalisen median kanavat.
Ennen varsinaista markkinointisuunnitelmaa, opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia keinoja suunnitelman tekemiseen. Jotta suunnitelma olisi käytännössä mahdollisimman toimiva, käytettiin asiakkaiden ja kysynnän määrittelemiseen Elina Hyvärisen opinnäytetyötä. Lukijatutkimuksen tuoreet tulokset antoivat pohjan, jonka avulla rakennettiin kuva nykyisestä käyttäjäkunnasta. Aiheeseen liittyvän lähdeaineiston sekä tulosten ja päätelmien avulla luotiin työkalu sosiaalisen median markkinointiin, jonka mukaan kehitettiin lopullinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa tultiin siihen tulokseen, että Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy:n tulisi hyödyntää sosiaalisessa mediassa Facebookia, Twitteriä, yritysblogia sekä Instagramia. Tämän lisäksi päätettiin, että Ympäristö- ja Terveys –lehti luo oman profiilinsa Facebookiin.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin muun muassa tutkimusmenetelmiä, markkinointia ja sen erilaisia muotoja sekä toteutuskeinoja ja sosiaalista mediaa. Teoriaosan jälkeen esitetään lukijalle yrityksen perustiedot, lähtökohta-analyysit, sisältäen SWOT-analyysin, yrityksen markkinointistrategian, jossa ilmoitettu markkinoinnin tavoitteet sekä toimenpiteet ja lopuksi markkinointisuunnitelma sekä pohdintaa ja yhteenveto. Kattavasta teoria- ja suunnitelmaosasta pystyttiin rakentamaan lopuksi markkinointisuunnitelma, jonka ratkaisut ovat hyvin perusteltuja.
Opinnäytetyön merkitys Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy:lle oli suuri, sillä yrityksellä ei ole aikaisemmin toteutettu markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen kiinnostus sosiaalisen median ajankohtaisuutta ja tavoittavuutta kohtaan määritti markkinointisuunnitelman toimintaympäristöksi sosiaalisen median kanavat.
Ennen varsinaista markkinointisuunnitelmaa, opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia keinoja suunnitelman tekemiseen. Jotta suunnitelma olisi käytännössä mahdollisimman toimiva, käytettiin asiakkaiden ja kysynnän määrittelemiseen Elina Hyvärisen opinnäytetyötä. Lukijatutkimuksen tuoreet tulokset antoivat pohjan, jonka avulla rakennettiin kuva nykyisestä käyttäjäkunnasta. Aiheeseen liittyvän lähdeaineiston sekä tulosten ja päätelmien avulla luotiin työkalu sosiaalisen median markkinointiin, jonka mukaan kehitettiin lopullinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa tultiin siihen tulokseen, että Suomen Ympäristö- ja Terveysalan Kustannus Oy:n tulisi hyödyntää sosiaalisessa mediassa Facebookia, Twitteriä, yritysblogia sekä Instagramia. Tämän lisäksi päätettiin, että Ympäristö- ja Terveys –lehti luo oman profiilinsa Facebookiin.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin muun muassa tutkimusmenetelmiä, markkinointia ja sen erilaisia muotoja sekä toteutuskeinoja ja sosiaalista mediaa. Teoriaosan jälkeen esitetään lukijalle yrityksen perustiedot, lähtökohta-analyysit, sisältäen SWOT-analyysin, yrityksen markkinointistrategian, jossa ilmoitettu markkinoinnin tavoitteet sekä toimenpiteet ja lopuksi markkinointisuunnitelma sekä pohdintaa ja yhteenveto. Kattavasta teoria- ja suunnitelmaosasta pystyttiin rakentamaan lopuksi markkinointisuunnitelma, jonka ratkaisut ovat hyvin perusteltuja.