Musik som metod i det socialpedagogiska arbetet med barn i kris : - En idébok
Vihavainen, Paulina; Meller, Martina (2014)
Vihavainen, Paulina
Meller, Martina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717212
Tiivistelmä
Sosiaalipedagogisessa lasten kasvatustyössä on tärkeää käyttää luovia menetelmiä. Erilaisilla menetelmillä, lapsi voi helpommin ilmaista tunteitaan ja ajatuksiaan, myös vaikeissa elämäntilanteissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten musiikkia voi käyttää menetelmänä sekä valmistaa tuote, käsikirja, joka sisältää konkreettisia ideoita. Tällä opinnäytetyöllä ja käsikirjalla haluamme innostaa ja kannustaa muita lasten parissa työskenteleviä ammattilaisia käyttämään musiikkia menetelmänä. Tutkimuskysymykset tässä tutkielmassa ovat: Miten musiikkia voi käyttää menetelmänä lasten kanssa jotka ovat kriisissä? Millainen merkitys musiikilla voi olla lapsiin jotka ovat olleet kriisitilanteessa? Opinnäytteemme teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalipedagogiikasta, kriisipedagogiikasta, musiikista menetelmänä sekä miten musiikkia voi käyttää käytännön tilanteissa. Sosiaalipedagogisen ammatillisuuden kompetenssimalli toimii käsikirjan alustana. Valitsemamme menetelmä on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkielman tulos on tuote, käsikirja.