EU:N VENÄJÄ-PAKOTTEIDEN JA VENÄJÄN VASTAPAKOTTEIDEN VAIKUTUS HUOLINTAAN, KULJETUKSIIN JA VARASTOINTIIN
Lohi, Aino (2014)
Lohi, Aino
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten EU:n asettamat Venäjä-pakotteet ja Venäjän asettamat vastapakotteet vaikuttavat huolintaan, kuljetuksiin ja varastointiin suomalaisissa yrityksissä. Opinnäytetyön alussa selvitetään Venäjän ja Suomen välisiä suhteita ennen pakotteiden asettamista. Tämän jälkeen tutkitaan EU:n ja Venäjän asettamia pakotteita ja työn kannalta keskeisiä logistisia toimintoja. Tilannetta pakotteiden asettamisen jälkeen pyritään selventämään erilaisten uutisten ja tutkimusten avulla.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa ja se on tehty lähes täysin teoreettisesti. Opinnäytetyössä on kuitenkin laadullisen tutkimuksen piirteitä, koska työssä on käytetty haastattelua tutkimusmenetelmänä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää EU:n asettamien pakotteiden ja Venäjän asettamien vastapakotteiden vaikutuksia huolinta-alaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että pakotteilla on vaikutuksia jokaiseen kolmeen logistiseen toimintoon. Vaikutukset tulevat kuitenkin olemaan rajallisia ja ne tulevat koskemaan vain murto-osaa suomalaisista yrityksistä. Eniten vaikutukset tulevat koskemaan yrityksiä, jotka tarjoavat lisäarvopalveluita Suomen transitoliikenteelle sekä yrityksiä, jotka toimivat elintarvikealalla.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa ja se on tehty lähes täysin teoreettisesti. Opinnäytetyössä on kuitenkin laadullisen tutkimuksen piirteitä, koska työssä on käytetty haastattelua tutkimusmenetelmänä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää EU:n asettamien pakotteiden ja Venäjän asettamien vastapakotteiden vaikutuksia huolinta-alaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että pakotteilla on vaikutuksia jokaiseen kolmeen logistiseen toimintoon. Vaikutukset tulevat kuitenkin olemaan rajallisia ja ne tulevat koskemaan vain murto-osaa suomalaisista yrityksistä. Eniten vaikutukset tulevat koskemaan yrityksiä, jotka tarjoavat lisäarvopalveluita Suomen transitoliikenteelle sekä yrityksiä, jotka toimivat elintarvikealalla.