Ruokalistakonseptin rakentaminen crowdsourcingin avulla
Hahtiperä, Mika; Lamminaho, Sami (2014)
Hahtiperä, Mika
Lamminaho, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617038
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinäytetyön aiheena oli ruokalistakonseptin rakentaminen crowdsourcingin avulla. Opinnäytetyön tavoite oli auttaa kausiravintolaa selvittämään heidän asiakkaidensa tarpeita. Opinnäytetyön tuloksena pystytttiin luomaan työkalu, jolla voidaan ennakoida tulevia trendejä ja suuntauksia. Työkalua apua käyttäen voidaan helpottaa ruokalistasuunnittelua.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu crouwdsourcing menetelmän kuvauksesta ja konseptoinnista. Ruokalistasuunnitelun tietoperusta on myös olennainen osa työn tietoperustaa. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, trend spottingia, kyselyä, asiakasprofiileja, osallistuvaa havainnointia, aivoriiheä, SWOT- analyysia, business model canvasia ja konseptointia.
Kyselyssä käytettiin hyväksi crowdsourcing metodia. Tutkimuksessa käytettiin lomakekyselyä, jossa käytettiin myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin internetin kautta.
Ennen haastattelun tekemistä oli ennakkoon tiedossa asiakkaiden mielipiteet ravintolasta, kyselyn päätyttyä tämä korostui joissakin vastauksissa. Asiakkaiden ostokäyttäymisestä saatiin paljon hyödyllistä tietoa.
Konseptia suunniteltaessa käytettiin business model canvakseen koottua tietoa. Business model canvaksen avulla saatu tieto analysoitiin SWOT-analyysillä. Analyysiä apuna käyttäen pystyttiin havaitsemaan konseptin hyvät ja huonot puolet sekä mahdollisuudet ja uhat.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu crouwdsourcing menetelmän kuvauksesta ja konseptoinnista. Ruokalistasuunnitelun tietoperusta on myös olennainen osa työn tietoperustaa. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, trend spottingia, kyselyä, asiakasprofiileja, osallistuvaa havainnointia, aivoriiheä, SWOT- analyysia, business model canvasia ja konseptointia.
Kyselyssä käytettiin hyväksi crowdsourcing metodia. Tutkimuksessa käytettiin lomakekyselyä, jossa käytettiin myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin internetin kautta.
Ennen haastattelun tekemistä oli ennakkoon tiedossa asiakkaiden mielipiteet ravintolasta, kyselyn päätyttyä tämä korostui joissakin vastauksissa. Asiakkaiden ostokäyttäymisestä saatiin paljon hyödyllistä tietoa.
Konseptia suunniteltaessa käytettiin business model canvakseen koottua tietoa. Business model canvaksen avulla saatu tieto analysoitiin SWOT-analyysillä. Analyysiä apuna käyttäen pystyttiin havaitsemaan konseptin hyvät ja huonot puolet sekä mahdollisuudet ja uhat.