Venäläisille matkailijoille suunnatun markkinoinnin kehittäminen : Case: Happy Hour Restaurants Oy
Mäenniemi, Laura (2014)
Mäenniemi, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää helsinkiläisen ravintolayrityksen Happy Hour Restaurants Oy:n kansainvälistä markkinointia. Kohteena olivat Venäjältä Helsinkiin saapuvat matkailijat. Työn tavoitteena oli sekä kerätä tietoa venäläisten matkailutottumuksista Helsingissä että luoda lista venäläisistä matkanjärjestäjistä, jotka tuovat matkailijoita Venäjältä Suomeen. Listan tuli sisältää kuvaus matkanjärjestäjän toiminnasta ja yhteystiedot.
Kehittämishankkeessa selvitettiin, millaisia turistiryhmiä tuodaan Venäjältä Helsinkiin, mitkä ovat heidän odotuksensa palveluilta ja kriteerinsä ravintoloiden valinnassa. Myös venäläismatkailijoiden määrä ja suosituimmat matkailukaudet kiinnostivat toimeksiantajaa. Kokonaistavoitteena oli auttaa Happy Hour Restaurants Oy:ta kasvattamaan venäläisturistien määrää ravintoloissaan kokoamalla tietoa markkinointia varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkäsitteestä, markkinoinnista ja matkailusta. Markkinoinnin osuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja markkinointistrategiaa, markkinoinnin keinoja sekä matkailumarkkinointia. Matkailun osuus pitää sisällään teoriaa matkailijan kuluttajakäyttäytymisestä, venäläisistä kansana sekä tietoa venäläisistä mat-kailijoista Suomessa. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana Suomen ja Venäjän poliittiset välit ovat kiristyneet ja tilanteen vaikutus venäläisten matkailuun on myös otettu huomioon työssä.
Kehittämishankkeen tiedonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tietoa kerättiin haastattelemalla Helsingin kaupungin virallisen matkailusivuston Visit Helsingin Venäjän markkinointisuunnittelijaa ja Matkailun edistämiskeskuksen Venäjän aluepäällikköä. Havainnointia toteutettiin kaikissa kolmessa Happy Hour Restaurants Oy:n ravintolassa ja se oli muodoltaan osallistuvaa.
Kehittämishankkeen tuloksina esitetään lista 15:sta matkanjärjestäjästä, jotka tuovat matkailijoita Venäjältä Helsinkiin. Lista sisältää matkanjärjestäjien osoitteet, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet, internetsivujen osoitteet ja mahdollisen yhteyshenkilön tiedot sekä kuvauksen matkanjärjestäjän tarjoamista palveluista. Tämän lisäksi työssä esitetään konkreettisia ehdotuksia asioista, joilla venäläismatkailijoiden määrää voitaisiin lisätä Happy Hour Restaurants Oy:n ravintoloissa.
Kehittämishankkeessa selvitettiin, millaisia turistiryhmiä tuodaan Venäjältä Helsinkiin, mitkä ovat heidän odotuksensa palveluilta ja kriteerinsä ravintoloiden valinnassa. Myös venäläismatkailijoiden määrä ja suosituimmat matkailukaudet kiinnostivat toimeksiantajaa. Kokonaistavoitteena oli auttaa Happy Hour Restaurants Oy:ta kasvattamaan venäläisturistien määrää ravintoloissaan kokoamalla tietoa markkinointia varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkäsitteestä, markkinoinnista ja matkailusta. Markkinoinnin osuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja markkinointistrategiaa, markkinoinnin keinoja sekä matkailumarkkinointia. Matkailun osuus pitää sisällään teoriaa matkailijan kuluttajakäyttäytymisestä, venäläisistä kansana sekä tietoa venäläisistä mat-kailijoista Suomessa. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana Suomen ja Venäjän poliittiset välit ovat kiristyneet ja tilanteen vaikutus venäläisten matkailuun on myös otettu huomioon työssä.
Kehittämishankkeen tiedonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Tietoa kerättiin haastattelemalla Helsingin kaupungin virallisen matkailusivuston Visit Helsingin Venäjän markkinointisuunnittelijaa ja Matkailun edistämiskeskuksen Venäjän aluepäällikköä. Havainnointia toteutettiin kaikissa kolmessa Happy Hour Restaurants Oy:n ravintolassa ja se oli muodoltaan osallistuvaa.
Kehittämishankkeen tuloksina esitetään lista 15:sta matkanjärjestäjästä, jotka tuovat matkailijoita Venäjältä Helsinkiin. Lista sisältää matkanjärjestäjien osoitteet, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet, internetsivujen osoitteet ja mahdollisen yhteyshenkilön tiedot sekä kuvauksen matkanjärjestäjän tarjoamista palveluista. Tämän lisäksi työssä esitetään konkreettisia ehdotuksia asioista, joilla venäläismatkailijoiden määrää voitaisiin lisätä Happy Hour Restaurants Oy:n ravintoloissa.