Opas palvelutalotapahtumien järjestämiseen
Friberg, Samuli (2014)
Friberg, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617013
Tiivistelmä
Yksinäisyys ja aktiviteettien puuttuminen ovat seniori-iän suurimpia ongelmia. Lisäksi mahdollinen liikuntakyvyn rajoittuminen tai henkisen kunnon aleneminen tekevät arjesta yksitoikkoista elämänlaadun heikentyessä. Seniori-iässä tulisi myös pystyä nauttimaan elämästä. Apua tuovat senioreille suunnatut toimintakerhot esimerkiksi palvelukeskuksissa sekä virikkeitä ja tietoa tarjoavat tapahtumat, kuten Aktiivisuutta Elämään Senioreille-tapahtuma, joka järjestettiin Laurea-ammattikorkekoulun Otaniemen kampuksella osana
InnoEspoo-hanketta. Tapahtuma onnistui hyvin ja tarjosi senioreille virikkeitä sekä tärkeitä ihmiskontakteja.
On kuitenkin paljon henkilöitä, jotka asuvat esimerkiksi palvelukeskuksessa, eivätkä voi matkustaa tapahtumapaikalle ilman apua. Lisäksi tapahtuman sijainti voi olla hankala löytää.
Tähän ratkaisuna on tuoda virikkeet ja tieto senioreiden luokse palvelukeskuksiin. Tätä opin-näytetyötä olen työstänyt sillä ajatuksella, että sen pohjalta voidaan kehittää ensisijaisesti opiskelijoille suunnattu opas palvelukeskustapahtumien järjestämiseen. Opas sisältää ohjeita käytännön työhön ja tapahtumien markkinointiin. Oppaassa käsitellään molempia edellä mai-nittuja aiheita, mutta opinnäytetyöraportti keskittyy enemmän opintojeni suuntautumisen mukaan markkinointiin.
Tietoperusta muodostui pääasiassa markkinointiviestinnästä.
Tapahtumia järjestettiin viidessä palvelukeskuksessa Espoossa kahden viikon aikana toukokuussa 2014. Tapahtumissa toteutettiin havainnointia sekä kerättiin palautetta lomakkeella. Järjestäville opiskelijoille oli omat palautelomakkeensa ja vierailijoille omat. Havainnoista ja saadusta kirjallisesta palautteesta työstin palauteraportin, josta ilmenee tapahtumien onnistuminen sekä kehityskohteet että johtopäätökset, jotka johtivat raportissa esitettyjen ideoiden kehittämiseen.
Tapahtumat olivat kokonaisuudessaan onnistuneita ja niitä pyydettiin uudelleenjärjestettäviksi jo syksyllä. Kehittämisen kohteet liittyivät enimmäkseen tilaisuuden järjestelyihin ja viestintään. Ongelmia tuotti enimmäkseen ajanhallinta, varsinkin suunnitteluvaiheessa.
InnoEspoo-hanketta. Tapahtuma onnistui hyvin ja tarjosi senioreille virikkeitä sekä tärkeitä ihmiskontakteja.
On kuitenkin paljon henkilöitä, jotka asuvat esimerkiksi palvelukeskuksessa, eivätkä voi matkustaa tapahtumapaikalle ilman apua. Lisäksi tapahtuman sijainti voi olla hankala löytää.
Tähän ratkaisuna on tuoda virikkeet ja tieto senioreiden luokse palvelukeskuksiin. Tätä opin-näytetyötä olen työstänyt sillä ajatuksella, että sen pohjalta voidaan kehittää ensisijaisesti opiskelijoille suunnattu opas palvelukeskustapahtumien järjestämiseen. Opas sisältää ohjeita käytännön työhön ja tapahtumien markkinointiin. Oppaassa käsitellään molempia edellä mai-nittuja aiheita, mutta opinnäytetyöraportti keskittyy enemmän opintojeni suuntautumisen mukaan markkinointiin.
Tietoperusta muodostui pääasiassa markkinointiviestinnästä.
Tapahtumia järjestettiin viidessä palvelukeskuksessa Espoossa kahden viikon aikana toukokuussa 2014. Tapahtumissa toteutettiin havainnointia sekä kerättiin palautetta lomakkeella. Järjestäville opiskelijoille oli omat palautelomakkeensa ja vierailijoille omat. Havainnoista ja saadusta kirjallisesta palautteesta työstin palauteraportin, josta ilmenee tapahtumien onnistuminen sekä kehityskohteet että johtopäätökset, jotka johtivat raportissa esitettyjen ideoiden kehittämiseen.
Tapahtumat olivat kokonaisuudessaan onnistuneita ja niitä pyydettiin uudelleenjärjestettäviksi jo syksyllä. Kehittämisen kohteet liittyivät enimmäkseen tilaisuuden järjestelyihin ja viestintään. Ongelmia tuotti enimmäkseen ajanhallinta, varsinkin suunnitteluvaiheessa.