Tuotealueen vieminen verkkokauppaan ostoprosessin näkökulmasta - Case: Yritys X
Aladin, Vera (2014)
Aladin, Vera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616997
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana projektia, jonka tavoitteena oli lisätä uusi tuotealue Yritys X:n verkkokauppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia verkkokauppaan liittyminen aiheuttaa ostoprosessissa ja mitä asioita oli otettava huomioon ennen verkkokauppaan liittymistä.
Verkkokauppa kehittyy nopeasti ja asiakkaat keskittävät yhä enemmän ostoksiaan verkkoon. Yritys X on vähittäiskauppaa harjoittava yritys, jonka verkkokaupan suosio on kasvussa. Yrityksen verkkokauppaa pyritään jatkuvasti kehittämään ja laajentamaan uusilla tuotealueilla. Opinnäytetyössä tarkasteltavaa tuotealuetta on kaavailtu lisättäväksi yrityksen verkkokauppaan vuoden 2014 lopussa.
Teoreettinen osuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään ostotoimintaa sekä siihen liittyvää logistiikkaa. Ensimmäisessä teoriaosassa tutustutaan muun muassa ostoprosessiin, hankintojen kustannuksiin sekä määritellään tehokas ostotoiminta. Toisessa teoriaosuudessa perehdytään verkkokauppaan. Tässä osassa tutustutaan verkkokaupan eri muotoihin sekä sen asiakkaisiin. Lisäksi perehdytään verkkokaupan tuomiin etuihin ja haittoihin.
Tutkimus on suoritettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä benchmarkingia, eli vertailuanalyysiä. Tutkimus oli osa projektia, jonka tavoite oli lisätä uusi tuotealue yrityksen olemassa olevaan verkkokauppaan. Aineistoa kerättiin havainnoimalla projektin etenemistä sekä vertailemalla kilpailevia verkkokauppoja. Havainnointitilanteita olivat muun muassa projektin aikana käydyt palaverit sekä yksi koulutustilaisuus. Tutkimuksen rakenne koostuu neljästä eri ostoprosessiin liittyvästä alueesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tuotealueen lisääminen verkkokauppaan vaikuttaa ostoprosessin eri alueisiin. Verkkokaupan valikoima määräytyy pitkälti trendien ja kysynnän mukaan. Tuotteiden myyminen verkkokaupassa edellyttää lisäksi tuotekuvien ja tekstien käyttöä, sekä uuden myyntikanavan myynninseurannan aloittamista. Logistiikassa huomioon otettavia asioita ovat muun muassa uuden virtuaalisen varaston avaaminen. Verkkokaupan avulla voidaan tavoittaa asiakaskunta laajemmalta jakelualueelta ja siten vaikuttaa yrityksen myyntiin positiivisesti.
Verkkokauppa kehittyy nopeasti ja asiakkaat keskittävät yhä enemmän ostoksiaan verkkoon. Yritys X on vähittäiskauppaa harjoittava yritys, jonka verkkokaupan suosio on kasvussa. Yrityksen verkkokauppaa pyritään jatkuvasti kehittämään ja laajentamaan uusilla tuotealueilla. Opinnäytetyössä tarkasteltavaa tuotealuetta on kaavailtu lisättäväksi yrityksen verkkokauppaan vuoden 2014 lopussa.
Teoreettinen osuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään ostotoimintaa sekä siihen liittyvää logistiikkaa. Ensimmäisessä teoriaosassa tutustutaan muun muassa ostoprosessiin, hankintojen kustannuksiin sekä määritellään tehokas ostotoiminta. Toisessa teoriaosuudessa perehdytään verkkokauppaan. Tässä osassa tutustutaan verkkokaupan eri muotoihin sekä sen asiakkaisiin. Lisäksi perehdytään verkkokaupan tuomiin etuihin ja haittoihin.
Tutkimus on suoritettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä benchmarkingia, eli vertailuanalyysiä. Tutkimus oli osa projektia, jonka tavoite oli lisätä uusi tuotealue yrityksen olemassa olevaan verkkokauppaan. Aineistoa kerättiin havainnoimalla projektin etenemistä sekä vertailemalla kilpailevia verkkokauppoja. Havainnointitilanteita olivat muun muassa projektin aikana käydyt palaverit sekä yksi koulutustilaisuus. Tutkimuksen rakenne koostuu neljästä eri ostoprosessiin liittyvästä alueesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tuotealueen lisääminen verkkokauppaan vaikuttaa ostoprosessin eri alueisiin. Verkkokaupan valikoima määräytyy pitkälti trendien ja kysynnän mukaan. Tuotteiden myyminen verkkokaupassa edellyttää lisäksi tuotekuvien ja tekstien käyttöä, sekä uuden myyntikanavan myynninseurannan aloittamista. Logistiikassa huomioon otettavia asioita ovat muun muassa uuden virtuaalisen varaston avaaminen. Verkkokaupan avulla voidaan tavoittaa asiakaskunta laajemmalta jakelualueelta ja siten vaikuttaa yrityksen myyntiin positiivisesti.