Bränditutkimus asiakkaan näkökulmasta: Case Panimoravintola Bryggeri Helsinki
Salmela, Eveliina; Ylävaara, Sami (2014)
Salmela, Eveliina
Ylävaara, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616980
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää panimoravintola Bryggeri Helsingin itselleen asettamien brändikriteerien kohtaamista asiakkaan kokemusten ja näkemysten kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Bryggerin kilpailuvaltit sekä heikot kohdat. Tarkoituksena oli tuottaa mahdollisia kehitysideoita brändin vahvistamiseksi.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui brändistä ja sen rakentamisesta sekä asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen merkityksestä sen kannalta. Lisäksi brändin käsitettä syvennettiin avaamalla brändin merkitystä ravintola-alalla sekä kuluttajien valinnoissa. Asiakaslähtöisyyden teemaan syvennyttiin myös pohtimalla asiakkaan tarpeita ja niiden huomioimista markkinoinnissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä neljää eri tutkimusmenetelmää, joita olivat teemahaastattelu, havainnointi, focus group ja asiakaskyselyt. Teemahaastattelun kohteena oli Bryggerin ravintolapäällikkö, joka kertoi Bryggerin brändikuvasta. Havainnoinnilla hankittiin tietoa Bryggerin toiminnasta eri osa-alueilla ja pyrittiin selvittämään kuinka asiakaslähtöisyys toimii yrityksen käytännön työssä. Focus groupin avulla luotiin vapaata keskustelua ja täydennettiin muiden tutkimusmenetelmien avulla saatuja tuloksia. Asiakaskysely toteutettiin sähköisesti e-lomakkeella ja paperiversiona. Asiakaskyselyillä kerättiin tietoa siitä, kuinka asiakkaat kokevat Bryggerin brändin.
Tutkimuksesta selvisi, että Bryggerin vahvuuksia ovat oman panimon oluet, sekä niiden yhdistäminen ruokatuotteeseen ja graafiset elementit, kuten logo ja erilaiset painetut materiaalit. Heikkouksina Bryggerillä on lounastuote, sisustus ja markkinointi. Heikkojen kohtien pohjalta luotiin kehitysideoita Bryggerin brändikuvan vahvistamiseksi, kuten lounaan markkinointia sosiaalisen median kautta sen suosion kasvattamiseksi.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui brändistä ja sen rakentamisesta sekä asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen merkityksestä sen kannalta. Lisäksi brändin käsitettä syvennettiin avaamalla brändin merkitystä ravintola-alalla sekä kuluttajien valinnoissa. Asiakaslähtöisyyden teemaan syvennyttiin myös pohtimalla asiakkaan tarpeita ja niiden huomioimista markkinoinnissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä neljää eri tutkimusmenetelmää, joita olivat teemahaastattelu, havainnointi, focus group ja asiakaskyselyt. Teemahaastattelun kohteena oli Bryggerin ravintolapäällikkö, joka kertoi Bryggerin brändikuvasta. Havainnoinnilla hankittiin tietoa Bryggerin toiminnasta eri osa-alueilla ja pyrittiin selvittämään kuinka asiakaslähtöisyys toimii yrityksen käytännön työssä. Focus groupin avulla luotiin vapaata keskustelua ja täydennettiin muiden tutkimusmenetelmien avulla saatuja tuloksia. Asiakaskysely toteutettiin sähköisesti e-lomakkeella ja paperiversiona. Asiakaskyselyillä kerättiin tietoa siitä, kuinka asiakkaat kokevat Bryggerin brändin.
Tutkimuksesta selvisi, että Bryggerin vahvuuksia ovat oman panimon oluet, sekä niiden yhdistäminen ruokatuotteeseen ja graafiset elementit, kuten logo ja erilaiset painetut materiaalit. Heikkouksina Bryggerillä on lounastuote, sisustus ja markkinointi. Heikkojen kohtien pohjalta luotiin kehitysideoita Bryggerin brändikuvan vahvistamiseksi, kuten lounaan markkinointia sosiaalisen median kautta sen suosion kasvattamiseksi.