Päiväkirjaopinnäytetyö, havaintoja Service Deskistä
Stadius, Tommi (2014)
Stadius, Tommi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on seurata opiskelijan päivittäisiä työtehtäviä IT-yrityksen Service Deskissä. Tiimi muodostuu tällä hetkellä noin kymmenestä asiantuntijasta. Päivittäiset työtehtävät sijoittuvat ensisijaisesti tietoliikenne -ja tietoturvapalveluiden pariin. Service Deskin päivittäisiin tehtäviin kuuluvat palvelupyynnöt sekä vikatilanteiden selvittämiset. Seurantajakson aikana omaa tekemistä analysoidaan viikoittaisilla analyyseilla. Jakson lopussa käydään läpi seurantajakson aikana tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyön ajankohta on syksy 2014. Työmenetelmä on portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö. Työssä tehdään päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä, joissa pyritään kertomaan mahdollisimman tarkasti omista työtehtävistä. Viikoittain tehdään analyysi kyseisen viikon keskeisimmistä asioista ja pyritään kehittämään omaa tekemistä hyödyntäen eri lähteitä.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan tekninen osaaminen kehittyi omien työtehtävien ohella. Opiskelija oppi tiedostamaan paremmin työskentelyssä esiintyviä prosesseja ITIL-viitekehyksen näkökulmasta sekä soveltamaan paremmin alaan liittyviä hyviä käytäntöjä esim. palomuurin toiminnan tietoturvallinen määrittely ja ylläpito. Opiskelija oppi myös uusia menetelmiä langattomien verkkojen vianselvitystä varten sekä hyviä käytäntöjä virtuaalisten palvelimien provisiointiin liittyen.
Opinnäytetyön ajankohta on syksy 2014. Työmenetelmä on portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö. Työssä tehdään päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä, joissa pyritään kertomaan mahdollisimman tarkasti omista työtehtävistä. Viikoittain tehdään analyysi kyseisen viikon keskeisimmistä asioista ja pyritään kehittämään omaa tekemistä hyödyntäen eri lähteitä.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan tekninen osaaminen kehittyi omien työtehtävien ohella. Opiskelija oppi tiedostamaan paremmin työskentelyssä esiintyviä prosesseja ITIL-viitekehyksen näkökulmasta sekä soveltamaan paremmin alaan liittyviä hyviä käytäntöjä esim. palomuurin toiminnan tietoturvallinen määrittely ja ylläpito. Opiskelija oppi myös uusia menetelmiä langattomien verkkojen vianselvitystä varten sekä hyviä käytäntöjä virtuaalisten palvelimien provisiointiin liittyen.