Oulun kaupungin päiväkotien työntekijöiden kokemuksia työkiertoon osallistumisesta
Heikkilä, Mimmi; Joensuu, Linda (2014)
Heikkilä, Mimmi
Joensuu, Linda
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516788
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvailemme Osallisuuden voima -kehittämisprojektin työkiertoon osallistuneiden päiväkotien työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia työkierrosta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa työkierrosta työntekijöiden kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota voidaan hyödyntää jatkossa suunniteltaessa ja toteutettaessa päiväkodeissa tapahtuvaa työkiertoa.
Osallisuuden voima -kehittämisprojekti pyrkii luomaan yhtenäisen varhaiskasvatuksen kulttuurin uuden Oulun alueelle. Projektin avulla käyttöönotetaan työkierron toimintamalli, jolla päiväkotien työntekijöille avataan mahdollisuus joustavaan ja motivoivaan työkiertoon. Työkierron avulla tavoitellaan hyvien käytänteiden leviämistä eri päiväkotien välillä ja samalla mahdollistetaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämisestä sekä työkierrosta ja sen eri ulottuvuuksista. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin viidellä yksilöteemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työkierto itsessään kehittää ammatillista osaamista, työhyvinvointia ja työyhteisöjä. Vaihtelu nähtiin merkittävänä tekijänä työkierron aiheuttamissa positiivisissa muutoksissa. Työntekijöiden asenteet ja ajattelutavat muuttuivat avoimemmaksi työkierron myötä. Tuloksissa korostuivat kehittämisideat käytännön järjestelyihin liittyen. Erityisesti työkierron mainostamiseen ja markkinointiin esitettiin kehittämisideoita. Myös tiedottaminen työkierron tavoitteista ja tarkoituksesta sekä ohjeistus käytännössä toimimisesta nähtiin erityisesti kehittämisen kohteena. Työntekijöillä oli kuitenkin paljon toisistaan eriäviä kokemuksia ja kehittämisideoita työkierrosta.
Osallisuuden voima -kehittämisprojekti pyrkii luomaan yhtenäisen varhaiskasvatuksen kulttuurin uuden Oulun alueelle. Projektin avulla käyttöönotetaan työkierron toimintamalli, jolla päiväkotien työntekijöille avataan mahdollisuus joustavaan ja motivoivaan työkiertoon. Työkierron avulla tavoitellaan hyvien käytänteiden leviämistä eri päiväkotien välillä ja samalla mahdollistetaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämisestä sekä työkierrosta ja sen eri ulottuvuuksista. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin viidellä yksilöteemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työkierto itsessään kehittää ammatillista osaamista, työhyvinvointia ja työyhteisöjä. Vaihtelu nähtiin merkittävänä tekijänä työkierron aiheuttamissa positiivisissa muutoksissa. Työntekijöiden asenteet ja ajattelutavat muuttuivat avoimemmaksi työkierron myötä. Tuloksissa korostuivat kehittämisideat käytännön järjestelyihin liittyen. Erityisesti työkierron mainostamiseen ja markkinointiin esitettiin kehittämisideoita. Myös tiedottaminen työkierron tavoitteista ja tarkoituksesta sekä ohjeistus käytännössä toimimisesta nähtiin erityisesti kehittämisen kohteena. Työntekijöillä oli kuitenkin paljon toisistaan eriäviä kokemuksia ja kehittämisideoita työkierrosta.