Uuden verkkopalvelun markkinointi : case: eNormia
Hagman, Terhi (2014)
Hagman, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516753
Tiivistelmä
Uuden verkkopalvelun markkinointi : case: eNormia
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun uudelle verkkopalvelulle, eNormialle. Osana työtä toteutettiin keväällä 2014 markkinoinnille suuntaa antava kysely, joka lähetettiin Laurean Hyvinkään yksikön opiskelijoille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurean Hyvinkään yksikön johtaja.
eNormia on Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään yksikössä suunniteltu palvelu, jonka tarkoituksena on koota yhteen tietoa muun muassa verkko-opinnoista ja yritysyhteistyömahdollisuuksista sekä tuoda enemmän joustavuutta opiskeluun sähköisten opiskelumahdollisuuksien myötä. Palvelun kohderyhmiä ovat siis opiskelijat ja työelämän yhteistyökumppanit niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Opinnäytetyön tärkeimmät tutkimuskysymykset koskivat sitä, kuinka kiinnostuneita opiskelijat olisivat eNormian kaltaisen verkkopalvelun käyttöönotosta, millaisia asenteita sen tarjoamia opintokokonaisuuksia kohtaan heillä on ja tiedetäänkö, missä tietoa kyseisistä asioista on tarvittaessa saatavilla. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden yleistä kiinnostusta muun muassa kansainvälisiä ja juridisia asioita koskevia opintoja sekä eNormiaan kuuluvan tietokeskuksen ylläpitämistä kohtaan.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat oppilaitoksen ja uuden tuotteen tai palvelun markkinointi erityisesti sähköisesti yksityisille ja yritysasiakkaille niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka luomiseen käytettiin Kyselynetti.com-palvelua. Lomake lähetettiin sähköpostitse 917:lle Hyvinkäällä Laureassa opiskelevalle organisaation postituslistan mukaisesti. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa, jonka puolessa välissä lähetettiin muistutus.
Vain noin kolmasosa opiskelijoista ilmoitti olevansa kiinnostunut verkkomuotoisista opinnoista, vaikka suurin osa pitikin niitä hyödyllisinä. Olemassa olevista mahdollisuuksista suurimmalla osalla ei myöskään ollut tietoa. Siksi yhdeksi markkinoinnin haasteeksi nousi kiinnostuksen, innostuneisuuden ja tiedon lisääminen. Markkinointitoimenpiteet kansainvälisille ja B2B-asiakkaille suunniteltiin soveltaen saatavilla ollutta kirjallisuutta ja muuta teoreettista materiaalia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun uudelle verkkopalvelulle, eNormialle. Osana työtä toteutettiin keväällä 2014 markkinoinnille suuntaa antava kysely, joka lähetettiin Laurean Hyvinkään yksikön opiskelijoille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurean Hyvinkään yksikön johtaja.
eNormia on Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään yksikössä suunniteltu palvelu, jonka tarkoituksena on koota yhteen tietoa muun muassa verkko-opinnoista ja yritysyhteistyömahdollisuuksista sekä tuoda enemmän joustavuutta opiskeluun sähköisten opiskelumahdollisuuksien myötä. Palvelun kohderyhmiä ovat siis opiskelijat ja työelämän yhteistyökumppanit niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Opinnäytetyön tärkeimmät tutkimuskysymykset koskivat sitä, kuinka kiinnostuneita opiskelijat olisivat eNormian kaltaisen verkkopalvelun käyttöönotosta, millaisia asenteita sen tarjoamia opintokokonaisuuksia kohtaan heillä on ja tiedetäänkö, missä tietoa kyseisistä asioista on tarvittaessa saatavilla. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden yleistä kiinnostusta muun muassa kansainvälisiä ja juridisia asioita koskevia opintoja sekä eNormiaan kuuluvan tietokeskuksen ylläpitämistä kohtaan.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat oppilaitoksen ja uuden tuotteen tai palvelun markkinointi erityisesti sähköisesti yksityisille ja yritysasiakkaille niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka luomiseen käytettiin Kyselynetti.com-palvelua. Lomake lähetettiin sähköpostitse 917:lle Hyvinkäällä Laureassa opiskelevalle organisaation postituslistan mukaisesti. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa, jonka puolessa välissä lähetettiin muistutus.
Vain noin kolmasosa opiskelijoista ilmoitti olevansa kiinnostunut verkkomuotoisista opinnoista, vaikka suurin osa pitikin niitä hyödyllisinä. Olemassa olevista mahdollisuuksista suurimmalla osalla ei myöskään ollut tietoa. Siksi yhdeksi markkinoinnin haasteeksi nousi kiinnostuksen, innostuneisuuden ja tiedon lisääminen. Markkinointitoimenpiteet kansainvälisille ja B2B-asiakkaille suunniteltiin soveltaen saatavilla ollutta kirjallisuutta ja muuta teoreettista materiaalia.