Kilpailija-analyysi kahdesta autokaupan alan yrityksestä
Tuisku, Risto-Jaakko (2014)
Tuisku, Risto-Jaakko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi kahdesta autokaupan alan yrityksestä. Kilpailija-analyysi tarkoittaa tiedonhankintaa ja analyysiä, jossa kohteena olevasta toimialan tai yrityksen taloudellisesta tilasta ja kilpailukyvystä tehdään tarkka kuvaus. Yrityksiä oli tarkoitus verrata toisiinsa ja alan keskiarvoihin kannattavuuden, maksuvalmiuden, vakavaraisuuden ja kasvun näkökulmista vuosien 2010–2013 arvoilla. Yrityksiä verrattiin tunnusluvuilla, jotka laskettiin Kauppalehden Tietopalvelusta saatujen tilinpäätöstietojen avulla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin kilpailija-analyysiä, tunnuslukuja, SWOT-analyysia ja Porterin kilpailija-analyysimallia. Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkittiin valittuja yrityksiä niiden tilinpäätöstiedoista saatavien tietojen avulla. Tunnuslukujen laskemiseen käytettiin Visma Navita -ohjelmaa, minkä jälkeen lukuja selvennettiin tekemällä niistä kaavioita Excel-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville valittujen yritysten todellinen taloudellinen ja kilpailullinen asema sekä asiat, jotka näihin vaikuttivat. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että molemmilla yrityksillä on vahvuutensa, mutta Auto-Sunin taloudellinen tilanne sekä kilpailullinen asema on hieman parempi kuin Auto-Killalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin kilpailija-analyysiä, tunnuslukuja, SWOT-analyysia ja Porterin kilpailija-analyysimallia. Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkittiin valittuja yrityksiä niiden tilinpäätöstiedoista saatavien tietojen avulla. Tunnuslukujen laskemiseen käytettiin Visma Navita -ohjelmaa, minkä jälkeen lukuja selvennettiin tekemällä niistä kaavioita Excel-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville valittujen yritysten todellinen taloudellinen ja kilpailullinen asema sekä asiat, jotka näihin vaikuttivat. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että molemmilla yrityksillä on vahvuutensa, mutta Auto-Sunin taloudellinen tilanne sekä kilpailullinen asema on hieman parempi kuin Auto-Killalla.