Kodin ja koulun yhteistyö : Tyytyväisyyskysely oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelin oppilaiden vanhemmille
Lång, Kati; Martikainen, Suvi (2014)
Lång, Kati
Martikainen, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mikael-koulun oppilaiden vanhempien tyytyväisyyttä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Halutessaan vanhemmilla oli myös mahdollisuus jättää kehitysehdotuksia yhteistyön parantamiseksi. Tavoitteena oli kyselylomakkeen avulla kartoittaa, millaista yhteistyötä vanhemmat ovat tehneet koulun kanssa ja selvittää tyytyväisyyttä yhteistyön eri osa–alueilta. Vanhempien mielipiteitä kysyttiin tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen liittyvistä asioista. Lomakkeessa kysyttiin myös mielipiteitä siitä, onko yhteistyö ollut riittävää ja onko se tukenut lapsen koulunkäyntiä ja oppimista.
Kysely toteutettiin toukokuussa 2014 kahden viikon aikana. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Opettajat jakoivat kyselylomakkeet yhdessä palautuskuoren kanssa oppilaiden kautta koteihin. Lomakkeita jaettiin yhteensä 48 oppilaalle, joista palautui 28 kappaletta. Kolme vanhempaa oli vastannut samalle lomakkeelle myös perheen muista lapsista. Vastausprosentiksi muodostui 58,3. Aineisto analysoitiin tilastollisesti käyttäen SPSS-tilastointiohjelmaa. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön osalta.
Vanhempien kokemukset yhteistyöstä olivat pääosin myönteisiä. Suurin osa vanhemmista koki, että yhteistyö koulun kanssa on tukenut lapsen koulunkäyntiä ja oppimista. Tyytyväisiä oltiin myös tiedonkulkuun kodin ja koulun välillä. Suurin osa vanhemmista koki vuorovaikutuksen henkilökunnan kanssa helpoksi. Eniten vanhempien mielipiteitä jakoivat kokemukset siitä, onko koulu antanut riittävästi tukea lapsen kasvatuksiin liittyvissä asioissa. Kehitysehdotuksia vanhemmat antoivat yhteensä kuudessa lomakkeessa. Osa vanhemmista koki yhteistyön riittäväksi, mutta toisaalta joidenkin vanhempien mielestä yhteydenpito kotiin voisi olla tiiviimpää. Vanhemmat toivoivat, että heitä kuunneltaisiin sekä heidät otettaisiin huomioon lapsen asioista päätettäessä. Toiveena oli myös se, että koulusta pidettäisiin säännöllisesti yhteyttä kotiin ja tiedotettaisiin, kuinka oppilaalla koulussa sujuu.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Mikael-koulu voi kehittää toimintaansa yhteistyön parantamiseksi eri osa-alueilla. Jatkotutkimusideana kysely voitaisiin uusia 5–10 vuoden kuluttua ja samalla laajentaa se muihin Suomen erityiskouluihin.Vanhempia ja koulun henkilökuntaa voitaisiin haastatella, jolloin saataisiin molempien osapuolten näkemys yhteistyöstä.
Kysely toteutettiin toukokuussa 2014 kahden viikon aikana. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Opettajat jakoivat kyselylomakkeet yhdessä palautuskuoren kanssa oppilaiden kautta koteihin. Lomakkeita jaettiin yhteensä 48 oppilaalle, joista palautui 28 kappaletta. Kolme vanhempaa oli vastannut samalle lomakkeelle myös perheen muista lapsista. Vastausprosentiksi muodostui 58,3. Aineisto analysoitiin tilastollisesti käyttäen SPSS-tilastointiohjelmaa. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön osalta.
Vanhempien kokemukset yhteistyöstä olivat pääosin myönteisiä. Suurin osa vanhemmista koki, että yhteistyö koulun kanssa on tukenut lapsen koulunkäyntiä ja oppimista. Tyytyväisiä oltiin myös tiedonkulkuun kodin ja koulun välillä. Suurin osa vanhemmista koki vuorovaikutuksen henkilökunnan kanssa helpoksi. Eniten vanhempien mielipiteitä jakoivat kokemukset siitä, onko koulu antanut riittävästi tukea lapsen kasvatuksiin liittyvissä asioissa. Kehitysehdotuksia vanhemmat antoivat yhteensä kuudessa lomakkeessa. Osa vanhemmista koki yhteistyön riittäväksi, mutta toisaalta joidenkin vanhempien mielestä yhteydenpito kotiin voisi olla tiiviimpää. Vanhemmat toivoivat, että heitä kuunneltaisiin sekä heidät otettaisiin huomioon lapsen asioista päätettäessä. Toiveena oli myös se, että koulusta pidettäisiin säännöllisesti yhteyttä kotiin ja tiedotettaisiin, kuinka oppilaalla koulussa sujuu.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Mikael-koulu voi kehittää toimintaansa yhteistyön parantamiseksi eri osa-alueilla. Jatkotutkimusideana kysely voitaisiin uusia 5–10 vuoden kuluttua ja samalla laajentaa se muihin Suomen erityiskouluihin.Vanhempia ja koulun henkilökuntaa voitaisiin haastatella, jolloin saataisiin molempien osapuolten näkemys yhteistyöstä.