Lapsen temperamentti ja sen tukeminen päiväkodin arjessa
Pirnes, Suvi; Lappeteläinen, Roosa (2014)
Pirnes, Suvi
Lappeteläinen, Roosa
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516636
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus
Opinnäytetyömme aiheena on lapsen temperamentti ja sen tukeminen päiväkodin arjessa. Tuomme työssämme esille eri temperamenttien määrittelyä ja sitä, miten eri temperamenttityyppiset lapset näkyvät ja toimivat. Tarkastelemme myös sitä, miten temperamenttien monimuotoisuus näyttäytyi meille päiväkodissa. Lisäksi kerromme, miten tietyntyyppisiä temperamentteja tulisi tukea ja mitä mieltä lastentarhanopettajat ovat aiheesta.
Teoreettinen kuvaus
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu temperamentista sekä siihen liittyvistä ja vaikuttavista asioista. Temperamentin käsitteeseen liittyy olennaisesti temperamenttipiirteet sekä lapsen itsetunnon tukeminen. Työssämme tuomme esille myös miten ympäristö ja kasvatus vaikuttavat temperamenttiin ja sen muotoutumiseen.
Metodologinen kuvaus
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistomme koostuu 3-5 – vuotiaiden lasten havainnoinneista ja lastentarhanopettajien haastatteluvastauksista. Käytimme menetelminä osallistuvaa havainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua, joka muistutti hieman myös teemahaastattelua. Halusimme selvittää havainnoinnin kautta, miten temperamentit näkyvät päiväkodissa. Haastatteluiden tarkoituksena oli puolestaan selvittää, millainen näkemys lastentarhanopettajilla oli temperamenteista. Analysoimme aineistoamme sisällönanalyysilla, jossa teemoittelemme haastattelu-vastaukset sekä tyypittelemme havainnointituloksia.
Johtopäätökset
Haastatteluvastauksien ja teorian perusteella tulimme siihen johtopäätökseen, että haastattelemamme lastentarhanopettajat olivat hyvin tietoisia temperamentin vaikutuksesta lapseen ja hänen toimintaansa. Keskeisiä yhteneväisyyksiä vastauksien ja teorian välillä olivat temperamentin määrittely sekä sen vaikutus esimerkiksi lapsen ryhmäytymiseen. Saimme paljon tietoa havainnoimalla lapsia ja näiden havaintojen pohjalta teimme johtopäätöksiä siitä, mihin temperamenttityyppiin kukin lapsi kuuluu. Nämä päätelmät ovat kuitenkin vain meidän näkemyksiä, emmekä voi luokitella lapsia vain näiden, lyhyessä ajassa saatujen tietojen perusteella.
Opinnäytetyömme aiheena on lapsen temperamentti ja sen tukeminen päiväkodin arjessa. Tuomme työssämme esille eri temperamenttien määrittelyä ja sitä, miten eri temperamenttityyppiset lapset näkyvät ja toimivat. Tarkastelemme myös sitä, miten temperamenttien monimuotoisuus näyttäytyi meille päiväkodissa. Lisäksi kerromme, miten tietyntyyppisiä temperamentteja tulisi tukea ja mitä mieltä lastentarhanopettajat ovat aiheesta.
Teoreettinen kuvaus
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu temperamentista sekä siihen liittyvistä ja vaikuttavista asioista. Temperamentin käsitteeseen liittyy olennaisesti temperamenttipiirteet sekä lapsen itsetunnon tukeminen. Työssämme tuomme esille myös miten ympäristö ja kasvatus vaikuttavat temperamenttiin ja sen muotoutumiseen.
Metodologinen kuvaus
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistomme koostuu 3-5 – vuotiaiden lasten havainnoinneista ja lastentarhanopettajien haastatteluvastauksista. Käytimme menetelminä osallistuvaa havainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua, joka muistutti hieman myös teemahaastattelua. Halusimme selvittää havainnoinnin kautta, miten temperamentit näkyvät päiväkodissa. Haastatteluiden tarkoituksena oli puolestaan selvittää, millainen näkemys lastentarhanopettajilla oli temperamenteista. Analysoimme aineistoamme sisällönanalyysilla, jossa teemoittelemme haastattelu-vastaukset sekä tyypittelemme havainnointituloksia.
Johtopäätökset
Haastatteluvastauksien ja teorian perusteella tulimme siihen johtopäätökseen, että haastattelemamme lastentarhanopettajat olivat hyvin tietoisia temperamentin vaikutuksesta lapseen ja hänen toimintaansa. Keskeisiä yhteneväisyyksiä vastauksien ja teorian välillä olivat temperamentin määrittely sekä sen vaikutus esimerkiksi lapsen ryhmäytymiseen. Saimme paljon tietoa havainnoimalla lapsia ja näiden havaintojen pohjalta teimme johtopäätöksiä siitä, mihin temperamenttityyppiin kukin lapsi kuuluu. Nämä päätelmät ovat kuitenkin vain meidän näkemyksiä, emmekä voi luokitella lapsia vain näiden, lyhyessä ajassa saatujen tietojen perusteella.