Lapsen yksilöllisyyden tukeminen päiväkodissa
Karjalainen, Annu; Härkönen, Anni (2014)
Karjalainen, Annu
Härkönen, Anni
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416554
Tiivistelmä
Lasten yksilöllisyys on ajankohtainen keskustelunaihe puhuttaessa suomalaisista päiväkodeista. Yksilöllisyyttä korostava kasvatus on noussut suosioon viime vuosien aikana. Tämä näkyy vahvasti myös päiväkotien tavassa suunnitella toimintaansa. Tutkimuksemme on osa kouluhyvinvointihanketta, jonka tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia Kempeleessä.
Laadullisen tutkimuksemme tavoite on kuvailla päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia lapsen yksilöllisyyden tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksessamme haastattelimme erään kempeleläisen päiväkodin neljää varhaiskasvatuksen työntekijää. Työntekijöillä oli erilaiset koulutustaustat ja eripituiset työurat takanaan. Haastattelumme oli teemahaastattelu ja se suoritettiin parihaastatteluna. Haastattelut olivat avoimia keskustelutilaisuuksia. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksemme osoitti, että tutkimukseemme osallistuneiden varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä lapsen yksilöllisyyden tukemisen kannalta tärkeintä on luottamuksellinen suhde vanhempien ja työntekijöiden välillä. Tiedon jakaminen lapsesta niin vanhempien ja työntekijöiden välillä kuin työntekijöiden kesken päiväkodissa on ensiarvoisen tärkeää yksilöllisyyden tukemiselle. Työntekijöiden on tärkeää pitää lasta arvossa ja kunnioittaa häntä, ja suunnitella toimintaa lapsen tarpeiden mukaan.
Laadullisen tutkimuksemme tavoite on kuvailla päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia lapsen yksilöllisyyden tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksessamme haastattelimme erään kempeleläisen päiväkodin neljää varhaiskasvatuksen työntekijää. Työntekijöillä oli erilaiset koulutustaustat ja eripituiset työurat takanaan. Haastattelumme oli teemahaastattelu ja se suoritettiin parihaastatteluna. Haastattelut olivat avoimia keskustelutilaisuuksia. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksemme osoitti, että tutkimukseemme osallistuneiden varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä lapsen yksilöllisyyden tukemisen kannalta tärkeintä on luottamuksellinen suhde vanhempien ja työntekijöiden välillä. Tiedon jakaminen lapsesta niin vanhempien ja työntekijöiden välillä kuin työntekijöiden kesken päiväkodissa on ensiarvoisen tärkeää yksilöllisyyden tukemiselle. Työntekijöiden on tärkeää pitää lasta arvossa ja kunnioittaa häntä, ja suunnitella toimintaa lapsen tarpeiden mukaan.