Vastuullinen perehdyttäminen : Case: Tapojärvi Oy
Posti, Marika (2014)
Posti, Marika
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416542
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli uuden työntekijän vastuullista perehdyttämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli opitun teorian sekä tuotantotalouden insinöörin opintojen kautta omaksuttujen asioiden avulla selvittää mm. kaivosurakointiin erikoistuneen Tapojärvi Oy:n perehdyttämisen nykytilanne sekä kartoittaa yrityksen perehdyttämisen kehittämistarpeet. Tavoitteena oli luoda ulkopuolisin silmin tilannekatsaus yrityksen perehdyttämiskäytännöistä, haasteista ja ongelma-alueista sekä niiden perimmäisistä syistä. Kehittämissuunnitelman avulla pyrittiin antamaan perehdyttämisen kehittämistyölle perusta sekä eväät tärkeimpien kehittämisen osa-alueiden eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin perehdyttämiseen, sen merkitykseen, haasteisiin sekä itse perehdyttämisprosessiin työnopastuksineen. Teoriaa tarkasteltiin myös perehdyttämiseen liittyvien asenteiden sekä yhteistyön merkityksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutustuttiin lisäksi Tapojärvi Oy:hyn yrityksenä sekä Elijärven maanalaisen kaivoksen toimintaan.
Omaksutun teorian pohjalta laadittiin avoimet haastattelukysymykset perehdyttämisen tilanteen kartoittamiseksi Tapojärvi Oy:ssä. Haastattelu toteutettiin usealle taholle yrityksessä avoimesti keskustellen sekä kirjallisina haastatteluina mahdollisimman laajan materiaalin aikaansaamiseksi. Vertailukohteena kaivostoimintaan perehdyttämiselle opinnäytetyössä haastateltiin lisäksi toiseen kaivosyhtiöön vastikään perehdytettyä henkilöä. Haastatteluiden sekä yrityksestä saadun perehdytysmateriaalin avulla tarkoituksena oli löytää perehdyttämisen solmukohdat sekä tärkeimmät kehittämiskohteet.
Teorian sekä tutkimusaineiston perusteella Tapojärvi Oy:ssä perehdyttäminen oli erittäin arvostettu asia, ja sen kehittämiseen oltiin valmiita panostamaan. Perehdyttämiskäytäntöjen tärkeimmiksi kehittämisen osa-alueiksi nousivat työntekijöiden selkeiden työnkuvien sekä vastuualueiden häilyvät rajapinnat, perehdytyskäytäntöjen laajuus, perehdytysmateriaalien yleismaailmallisuus sekä yhteistyön ja viestinnän puutteellisuus. Kehityssuunnitelmassa keskityttiin antamaan perusteltua ja suuntaa-antavaa pohjamateriaalia asioiden eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin perehdyttämiseen, sen merkitykseen, haasteisiin sekä itse perehdyttämisprosessiin työnopastuksineen. Teoriaa tarkasteltiin myös perehdyttämiseen liittyvien asenteiden sekä yhteistyön merkityksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutustuttiin lisäksi Tapojärvi Oy:hyn yrityksenä sekä Elijärven maanalaisen kaivoksen toimintaan.
Omaksutun teorian pohjalta laadittiin avoimet haastattelukysymykset perehdyttämisen tilanteen kartoittamiseksi Tapojärvi Oy:ssä. Haastattelu toteutettiin usealle taholle yrityksessä avoimesti keskustellen sekä kirjallisina haastatteluina mahdollisimman laajan materiaalin aikaansaamiseksi. Vertailukohteena kaivostoimintaan perehdyttämiselle opinnäytetyössä haastateltiin lisäksi toiseen kaivosyhtiöön vastikään perehdytettyä henkilöä. Haastatteluiden sekä yrityksestä saadun perehdytysmateriaalin avulla tarkoituksena oli löytää perehdyttämisen solmukohdat sekä tärkeimmät kehittämiskohteet.
Teorian sekä tutkimusaineiston perusteella Tapojärvi Oy:ssä perehdyttäminen oli erittäin arvostettu asia, ja sen kehittämiseen oltiin valmiita panostamaan. Perehdyttämiskäytäntöjen tärkeimmiksi kehittämisen osa-alueiksi nousivat työntekijöiden selkeiden työnkuvien sekä vastuualueiden häilyvät rajapinnat, perehdytyskäytäntöjen laajuus, perehdytysmateriaalien yleismaailmallisuus sekä yhteistyön ja viestinnän puutteellisuus. Kehityssuunnitelmassa keskityttiin antamaan perusteltua ja suuntaa-antavaa pohjamateriaalia asioiden eteenpäin viemiseksi.