HAVAINNOINTILOMAKE 3–4 -VUOTIAAN LAPSEN SOSIAALISEN KEHITYKSEN SEURANNAN TYÖVÄLINEEKSI PÄIVÄHOIDOSSA
Liljamo, Antti (2014)
Liljamo, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416434
Tiivistelmä
Liljamo, Antti. Havainnointilomake 3–4-vuotiaan lapsen sosiaalisen kehityksen seurannan työvälineeksi päivähoidossa. Diak, Pieksämäki, syksy 2014, 40 s., 12 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajankelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä havainnointilomake 3–4-vuotiaiden lasten sosiaalisen kehityksen seuraamiseen leikin avulla Salon kaupungin yhden päiväkodin käyttöön. Havainnointilomakkeen tarkoitus on tukea lapsen varhaista oppimista, kehitystä ja oman käyttäytymisen hallintaa. Havainnointilomake antaa päiväkodin henkilökunnalle mahdollisuuden lapsen sosiaalisen kehityksen seuraamiseen systemaattisesti leikin avulla. Havainnointilomakkeeseen kirjataan lapsihavainnot, joihin palataan kasvatuskeskusteluissa yhdessä lapsen huoltajien kanssa.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagoginen. Opinnäytetyön aineisto koostuu lasten leikkitilanteiden havainnoinnista ja videoinnista sekä työntekijöiden teemahaastatteluista. Työntekijöiden haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Teemahaastattelut ja lasten videoinnista saatu materiaali litteroitiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että päiväkodissa on tehty lapsihavainnointia, mutta havainnointi ei ole ollut systemaattista. Päiväkodin työntekijät korostivat lapsihavainnoinnin tärkeyttä ja toivoivat lapsihavainnointiin selkeää sekä luotettavaa lomaketta, johon lapsihavainnot voidaan kirjata. Havainnointilomakkeen avulla päiväkodin työntekijät voivat palata kirjaamiinsa havaintoihin esimerkiksi lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista koskevissa palavereissa.
Opinnäytetyön avulla päiväkodin työntekijät saavat enemmän tietoa 3–4-vuotiaan lapsen tunteisiin, sosiaalisuuteen, kommunikaatioon ja leikkitaitoihin liittyvistä asioista. Opinnäytetyöprojekti edesauttoi minua oppimaan lapsihavainnoinnin tärkeydestä päiväkodissa ja tuki ammatillista kasvuani. Opin myös tekemään yhteistyötä ja reflektiivistä pohdintaa työelämäyhteistyökumppanin kanssa.
Asiasanat: lapsihavainnointi, leikki, sosiaalipedagogiikka, varhainen puuttuminen, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä havainnointilomake 3–4-vuotiaiden lasten sosiaalisen kehityksen seuraamiseen leikin avulla Salon kaupungin yhden päiväkodin käyttöön. Havainnointilomakkeen tarkoitus on tukea lapsen varhaista oppimista, kehitystä ja oman käyttäytymisen hallintaa. Havainnointilomake antaa päiväkodin henkilökunnalle mahdollisuuden lapsen sosiaalisen kehityksen seuraamiseen systemaattisesti leikin avulla. Havainnointilomakkeeseen kirjataan lapsihavainnot, joihin palataan kasvatuskeskusteluissa yhdessä lapsen huoltajien kanssa.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagoginen. Opinnäytetyön aineisto koostuu lasten leikkitilanteiden havainnoinnista ja videoinnista sekä työntekijöiden teemahaastatteluista. Työntekijöiden haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Teemahaastattelut ja lasten videoinnista saatu materiaali litteroitiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että päiväkodissa on tehty lapsihavainnointia, mutta havainnointi ei ole ollut systemaattista. Päiväkodin työntekijät korostivat lapsihavainnoinnin tärkeyttä ja toivoivat lapsihavainnointiin selkeää sekä luotettavaa lomaketta, johon lapsihavainnot voidaan kirjata. Havainnointilomakkeen avulla päiväkodin työntekijät voivat palata kirjaamiinsa havaintoihin esimerkiksi lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista koskevissa palavereissa.
Opinnäytetyön avulla päiväkodin työntekijät saavat enemmän tietoa 3–4-vuotiaan lapsen tunteisiin, sosiaalisuuteen, kommunikaatioon ja leikkitaitoihin liittyvistä asioista. Opinnäytetyöprojekti edesauttoi minua oppimaan lapsihavainnoinnin tärkeydestä päiväkodissa ja tuki ammatillista kasvuani. Opin myös tekemään yhteistyötä ja reflektiivistä pohdintaa työelämäyhteistyökumppanin kanssa.
Asiasanat: lapsihavainnointi, leikki, sosiaalipedagogiikka, varhainen puuttuminen, varhaiskasvatus