LAPSEN ÄÄNI KUULUVIIN! : Sadutus-Projekti Peurankadun päiväkotiin
Annunen, Heli; Vähäkangas, Jasmin (2014)
Annunen, Heli
Vähäkangas, Jasmin
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhdessä Peurankadun päiväkodin Pomppulinna-ryhmän kanssa. Työn tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatustoimi.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka aiheena on lapsen ääni kuuluviin sadutuksen avulla. Projektin tavoitteena oli saduttaa lasta erilaisin menetelmin sekä vertailla näitä menetelmiä lapsen kuulluksi tulemisen näkökulmasta. Menetelminä käytettiin perus- ja aihesadutusta sekä yksilö- ja ryhmäsadutusta. Projektin tarkoituksena oli tuottaa materiaalipaketti päiväkodin henkilökunnalle interventioista saatujen tulosten pohjalta. Päiväkodin henkilökunta voi hyödyntää kokoamaamme materiaalipakettia työvälineenä. Materiaalipaketissa hyödynnettiin interventoiden pohjalta tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä.
Johtopäätökset erilaisten työskentelytapojen toimivuudesta tehtiin interventioiden pohjalta. Kun tuloksia tarkasteltiin, vahvistui käsitys siitä, että lapsi tulee parhaiten kuulluksi, kun häntä sadutetaan yksin. Lapselle ei ollut tärkeää, annetaanko sadulle aihe vai ei. Satu saattoi alkaa annetulla aiheella, mutta muuttui sadun edetessä lapsen mielen mukaiseksi. Lisäksi henkilökunnalta kerätty palaute osoitti sadutuksen käytön hyödyn työmenetelmänä, jotta lapsen ääni tulee paremmin kuulluksi.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka aiheena on lapsen ääni kuuluviin sadutuksen avulla. Projektin tavoitteena oli saduttaa lasta erilaisin menetelmin sekä vertailla näitä menetelmiä lapsen kuulluksi tulemisen näkökulmasta. Menetelminä käytettiin perus- ja aihesadutusta sekä yksilö- ja ryhmäsadutusta. Projektin tarkoituksena oli tuottaa materiaalipaketti päiväkodin henkilökunnalle interventioista saatujen tulosten pohjalta. Päiväkodin henkilökunta voi hyödyntää kokoamaamme materiaalipakettia työvälineenä. Materiaalipaketissa hyödynnettiin interventoiden pohjalta tehtyjä havaintoja ja johtopäätöksiä.
Johtopäätökset erilaisten työskentelytapojen toimivuudesta tehtiin interventioiden pohjalta. Kun tuloksia tarkasteltiin, vahvistui käsitys siitä, että lapsi tulee parhaiten kuulluksi, kun häntä sadutetaan yksin. Lapselle ei ollut tärkeää, annetaanko sadulle aihe vai ei. Satu saattoi alkaa annetulla aiheella, mutta muuttui sadun edetessä lapsen mielen mukaiseksi. Lisäksi henkilökunnalta kerätty palaute osoitti sadutuksen käytön hyödyn työmenetelmänä, jotta lapsen ääni tulee paremmin kuulluksi.