Haasteena monikulttuurinen perehdytys : case: Lahden ammattikorkeakoulu
van Oosten, Mandy (2014)
van Oosten, Mandy
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä hyvä perehdytysviikko koostuu vaihto-opiskelijan näkökulmasta,mitä perehdytys monikulttuurisessa ympäristössä vaatii onnistuakseen sekä hahmotella siihen vaikuttavia elementtejä. Tutkija itse on toiminut kansainvälisenä tutor-opiskelijana kolme lukukautta ja huomannut kokemuksensa kautta, että kevään perehdytysviikon ohjelmaan tulisi tehdä parannuksia. Toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulun opintojen ohjauksen kehittämistiimi.
Opinnäytetyö koostuu teoria osuudesta ja tutkimuksellisesta osiosta. Teoriaosuus koostuu monikulttuurisuuden ja perehdyttämisen käsitteiden selkeyttämisestä sekä Geert Hofsteden teoriasta kulttuurien eri ulottuvuuksista sekä Milton Bennettin kulttuurisen herkkyyden teoriasta. Tutkimus on suoritettu käyttämällä eläytymismenetelmää, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 12 Suomessa vaihtonsa suorittanutta opiskelijaa.
Tulosten perusteella onnistuneen perehdyttäminen tärkein edellytys on osaava henkilökunta, varsinkin tutor-opiskelijat ovat tärkeässä asemassa. Haasteita tuovat uusi kulttuuri, kieli sekä koulutusjärjestelmä. Perehdytyksen tulisi olla etukäteen suunniteltu ja hyvin organisoitu sekä aktiviteettien monipuolisia. Tärkeää on varmistaa, että jokaisella vaihto-opiskelijalla on samanlaiset mahdollisuudet ja informaatio jatkaa opintojaan uudessa ympäristössä. Lisäksi on hyvä huomioida, että myös vaihto-opiskelija itse sekä vaihto-opiskelijoiden ryhmä kokonaisuudessaan vaikuttavat ratkaisevasti perehdytyksen onnistumiseen.
Opinnäytetyö koostuu teoria osuudesta ja tutkimuksellisesta osiosta. Teoriaosuus koostuu monikulttuurisuuden ja perehdyttämisen käsitteiden selkeyttämisestä sekä Geert Hofsteden teoriasta kulttuurien eri ulottuvuuksista sekä Milton Bennettin kulttuurisen herkkyyden teoriasta. Tutkimus on suoritettu käyttämällä eläytymismenetelmää, joka on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 12 Suomessa vaihtonsa suorittanutta opiskelijaa.
Tulosten perusteella onnistuneen perehdyttäminen tärkein edellytys on osaava henkilökunta, varsinkin tutor-opiskelijat ovat tärkeässä asemassa. Haasteita tuovat uusi kulttuuri, kieli sekä koulutusjärjestelmä. Perehdytyksen tulisi olla etukäteen suunniteltu ja hyvin organisoitu sekä aktiviteettien monipuolisia. Tärkeää on varmistaa, että jokaisella vaihto-opiskelijalla on samanlaiset mahdollisuudet ja informaatio jatkaa opintojaan uudessa ympäristössä. Lisäksi on hyvä huomioida, että myös vaihto-opiskelija itse sekä vaihto-opiskelijoiden ryhmä kokonaisuudessaan vaikuttavat ratkaisevasti perehdytyksen onnistumiseen.