Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ja haasteet juhlapalvelualan yrittäjille
Lindholm, Janita; Kärkkäinen, Heini (2014)
Lindholm, Janita
Kärkkäinen, Heini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016140
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan miten pienet ja keskisuuret juhlapalvelualan yritykset hyödyntävät digitaalista markkinointia liiketoiminnassaan sekä yritysten käsitystä siitä, mitä digitaalinen markkinointi tarkoittaa heille. Kokevatko yritykset saavansa lisäarvoa ja hyötyä digitaalisesta markkinoinnista? Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Time For Tea Catering Oy:lle.
Juhla-ala käsitteenä on termi, joka sitoo yhteen monta eri palvelun ja tuotteen tarjoajaa. Juhlapalvelualan yrittäjät on tässä opinnäytetyössä valittu erilaisilta juhlien järjestämiseen tarkoitetuilta sivustoilta, joissa yritykset ovat itse määritelleet itsensä juhla-alan toimijoiksi. Yrityksiä haettiin myös yritysluettelosta erilaisilla juhliin liittyvillä hakusanoilla.
Tietoperustassa käsittelemme perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin teoriaa sekä juhlien monimuotoisuutta ja kalendaariperinteitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja yksilöhaastatteluina kesän ja syksyn 2014 aikana. Kyselytutkimus lähetettiin 608 juhla-alan toimijalle. Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 17. Yksilöhaastatteluihin valittiin kolme juhla-alan yritystä. Kaksi yritystä edustivat ravintola-, catering- ja tilavuokrauspalveluita ja kolmas haastateltava toimii tapahtumanjärjestäjänä ja esiintyjänä.
Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että yrittäjät kokevat saavansa digitaalisesta markkinoinnista lisäarvoa yrityksellensä onnistumisten kautta. Tuloksista nähdään, että yli puolet vastaajista pitää digitaalista markkinointia hyödyllisenä liiketoiminnalleen. Kuitenkin tämän vastapainona digitaalinen markkinointi koetaan hankalaksi ja aikaa sekä resursseja kuormittavaksi tavaksi markkinoida.
Juhla-ala käsitteenä on termi, joka sitoo yhteen monta eri palvelun ja tuotteen tarjoajaa. Juhlapalvelualan yrittäjät on tässä opinnäytetyössä valittu erilaisilta juhlien järjestämiseen tarkoitetuilta sivustoilta, joissa yritykset ovat itse määritelleet itsensä juhla-alan toimijoiksi. Yrityksiä haettiin myös yritysluettelosta erilaisilla juhliin liittyvillä hakusanoilla.
Tietoperustassa käsittelemme perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin teoriaa sekä juhlien monimuotoisuutta ja kalendaariperinteitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja yksilöhaastatteluina kesän ja syksyn 2014 aikana. Kyselytutkimus lähetettiin 608 juhla-alan toimijalle. Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 17. Yksilöhaastatteluihin valittiin kolme juhla-alan yritystä. Kaksi yritystä edustivat ravintola-, catering- ja tilavuokrauspalveluita ja kolmas haastateltava toimii tapahtumanjärjestäjänä ja esiintyjänä.
Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että yrittäjät kokevat saavansa digitaalisesta markkinoinnista lisäarvoa yrityksellensä onnistumisten kautta. Tuloksista nähdään, että yli puolet vastaajista pitää digitaalista markkinointia hyödyllisenä liiketoiminnalleen. Kuitenkin tämän vastapainona digitaalinen markkinointi koetaan hankalaksi ja aikaa sekä resursseja kuormittavaksi tavaksi markkinoida.