Nuorten osallisuus ja vaikuttaminen Hiekanpään elämänkaarikylässä
Karhu, Miina; Penttinen, Lotta (2014)
Karhu, Miina
Penttinen, Lotta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille nuorten omia mielipiteitä ja kokemuksia osallisuudesta ja vaikuttamisesta. Osallisuus ja vaikuttaminen nähdään syrjäytymisen vastakohtana. Lisäämällä osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kehittämällä niitä voidaankin ehkäistä kasvavaa syrjäytymistä. Aiheina osallisuus ja vaikuttaminen ovat ajankohtaisia asioita, sillä julkisissa keskusteluissa on käsitelty, kuinka nuorten tulisi saada osallistua ja vaikuttaa enemmän heitä koskeviin asioihin. Aihe on myös puhuttanut paljon Pieksämäellä, jonne rakennetaan uutta elämänkaarikylää. Se on uudenlainen palvelukonsepti, joka yhdistää ja tarjoaa keskitettyjä palveluita eri ikäryhmille.
Opinnäytetyö on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto (n=271) kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineisto kerättiin keväällä 2014 ja kysely lähetettiin Pieksämäen Hiekanpään yläkoulun rehtorille, joka välitti kyselyn eteenpäin oppilaille. Vastauksia odotettiin tulevan 570 kpl, mutta lopullinen aineisto koostui 271 vastauksesta. Kysely jakautui eri aihepiireihin, jotka olivat taustatiedot, osallisuus, vaikuttaminen, mielipiteet ja kehittämisideat. Aineisto analysoitiin kesällä 2014.
Tutkimustuloksista kävi ilmi nuorten tietämättömyys osallisuudesta ja vaikuttamisesta. Pieni joukko oppilaita, jotka kuuluvat johonkin vaikuttajaryhmään, esimerkiksi oppilaskunnan hallitukseen, olivat tietoisia omista mahdollisuuksista osallistua ja vaikuttaa. Kyselyyn vastanneista nuorista suuri osa koki, ettei heidän äänensä tule kuuluviin, eikä heillä ole riittävästi keinoja osallistua ja vaikuttaa. Nuoret kertoivat, että he uskaltavat tuoda omat mielipiteensä julki, mutta asioita ei viedä eteenpäin. Kehittämisideoina nähtiin parempi palautteen kerääminen sekä jonkinlainen uusi elämänkaarikylän vaikuttajaryhmä. Näitä tutkimustuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää elämänkaarikylässä, Hiekanpään koulussa sekä yleisesti lisättäessä ja kehitettäessä osallisuutta ja vaikuttamista.
Opinnäytetyö on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto (n=271) kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineisto kerättiin keväällä 2014 ja kysely lähetettiin Pieksämäen Hiekanpään yläkoulun rehtorille, joka välitti kyselyn eteenpäin oppilaille. Vastauksia odotettiin tulevan 570 kpl, mutta lopullinen aineisto koostui 271 vastauksesta. Kysely jakautui eri aihepiireihin, jotka olivat taustatiedot, osallisuus, vaikuttaminen, mielipiteet ja kehittämisideat. Aineisto analysoitiin kesällä 2014.
Tutkimustuloksista kävi ilmi nuorten tietämättömyys osallisuudesta ja vaikuttamisesta. Pieni joukko oppilaita, jotka kuuluvat johonkin vaikuttajaryhmään, esimerkiksi oppilaskunnan hallitukseen, olivat tietoisia omista mahdollisuuksista osallistua ja vaikuttaa. Kyselyyn vastanneista nuorista suuri osa koki, ettei heidän äänensä tule kuuluviin, eikä heillä ole riittävästi keinoja osallistua ja vaikuttaa. Nuoret kertoivat, että he uskaltavat tuoda omat mielipiteensä julki, mutta asioita ei viedä eteenpäin. Kehittämisideoina nähtiin parempi palautteen kerääminen sekä jonkinlainen uusi elämänkaarikylän vaikuttajaryhmä. Näitä tutkimustuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää elämänkaarikylässä, Hiekanpään koulussa sekä yleisesti lisättäessä ja kehitettäessä osallisuutta ja vaikuttamista.