Parempaa olutta pienellä vaivalla - olutravintolan opas hanaoluen laadun ylläpitämiseen
Vallo, Annika (2014)
Vallo, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916024
Tiivistelmä
Hanaolut on tuoretuote, jonka laadun heikkeneminen alkaa heti tuotteen pakkaamisen jälkeen. Oikeanlaisella säilytyksellä, eritoten kylmäketjun ylläpitämisellä, sekä hygieenisillä toimintatavoilla on valtava merkitys siihen, saavuttaako tuote asiakkaan sellaisena kuin panimomestari alun alkaen tarkoitti.
Hanaoluen aistittavan laadun ylläpitäminen olutravintolassa vaatii koko henkilökunnan osalta rutinoituneita omavalvontatoimenpiteitä, mutta suomenkielistä ohjeistusta tähän on saatavilla niukasti. Opinnäytetyöllä onkin kaksi tavoitetta: Ensimmäinen tavoite on tuottaa yleispätevä opas, joka kokoaa yhteen hanaoluen nautittavan laadun ylläpitämiseen tähtäävän omavalvontaohjeistuksen ja on sovellettavissa missä tahansa olutravintolassa. Toinen tavoite on tuottaa alalle uutta, hyödyllistä materiaalia ja samalla parantaa oluen arvostusta ravintolatuotteena. Opinnäytetyön toimeksiantaa helsinkiläinen Olutravintola Pikkulintu.
Produktityyppisen opinnäytetyön tietoperusta keskittyy oluen aistinvaraisen laadun määrittelyyn sekä hanaolueen ravintolatuotteena. Lähteinä on käytetty pääasiassa kansainvälisiä panimoalan julkaisuja, tietokirjallisuutta sekä oluen hygieniaan liittyvää tieteellistä tutkimusta. Kotimaisena lähdeaineistona on eri tahojen hanaoluen omavalvontaa käsittelevää ohjeistusmateriaalia, olutkirjallisuutta sekä ajankohtaisia lehtiartikkeleita eri ravintola-alan julkaisuista.
Produktin suunnittelun tueksi toteutettiin kvalitatiivinen sähköpostikysely, jonka tavoitteena oli selvittää panimoiden osallisuus tuotteidensa omavalvontaan olutravintoloissa. Kyselyyn vastasi 15 panimoa. Kyselyn lisäksi oppaan sisällön hahmottamiseksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajaa sekä kahta muuta asiantuntijaa.
Koko opinnäytetyöprosessi kesti seitsemän kuukautta. Oppaan valmistumisen jälkeen siitä pyydettiin väliarvio toimeksiantajalta, minkä jälkeen oppaan sisältöä hiottiin saadun palautteen perusteella. Valmis opas todettiin toimeksiantajan puolesta alussa asetettujen tavoitteiden mukaiseksi marraskuussa 2014.
Hanaoluen aistittavan laadun ylläpitäminen olutravintolassa vaatii koko henkilökunnan osalta rutinoituneita omavalvontatoimenpiteitä, mutta suomenkielistä ohjeistusta tähän on saatavilla niukasti. Opinnäytetyöllä onkin kaksi tavoitetta: Ensimmäinen tavoite on tuottaa yleispätevä opas, joka kokoaa yhteen hanaoluen nautittavan laadun ylläpitämiseen tähtäävän omavalvontaohjeistuksen ja on sovellettavissa missä tahansa olutravintolassa. Toinen tavoite on tuottaa alalle uutta, hyödyllistä materiaalia ja samalla parantaa oluen arvostusta ravintolatuotteena. Opinnäytetyön toimeksiantaa helsinkiläinen Olutravintola Pikkulintu.
Produktityyppisen opinnäytetyön tietoperusta keskittyy oluen aistinvaraisen laadun määrittelyyn sekä hanaolueen ravintolatuotteena. Lähteinä on käytetty pääasiassa kansainvälisiä panimoalan julkaisuja, tietokirjallisuutta sekä oluen hygieniaan liittyvää tieteellistä tutkimusta. Kotimaisena lähdeaineistona on eri tahojen hanaoluen omavalvontaa käsittelevää ohjeistusmateriaalia, olutkirjallisuutta sekä ajankohtaisia lehtiartikkeleita eri ravintola-alan julkaisuista.
Produktin suunnittelun tueksi toteutettiin kvalitatiivinen sähköpostikysely, jonka tavoitteena oli selvittää panimoiden osallisuus tuotteidensa omavalvontaan olutravintoloissa. Kyselyyn vastasi 15 panimoa. Kyselyn lisäksi oppaan sisällön hahmottamiseksi haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajaa sekä kahta muuta asiantuntijaa.
Koko opinnäytetyöprosessi kesti seitsemän kuukautta. Oppaan valmistumisen jälkeen siitä pyydettiin väliarvio toimeksiantajalta, minkä jälkeen oppaan sisältöä hiottiin saadun palautteen perusteella. Valmis opas todettiin toimeksiantajan puolesta alussa asetettujen tavoitteiden mukaiseksi marraskuussa 2014.