Tokmannin asiakkaiden käsityksiä Tarjoussanomista ja yrityksen tuotevalikoimasta
Heiskanen, Antti (2014)
Heiskanen, Antti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915963
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Tokmanni-konsernin asiakkaiden tyytyväisyyttä Tokma- nnin mainoslehteen Tarjoussanomiin sekä tuotevalikoimaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja on pohjoismaiden suurin halpakauppaketju, jolla on myymälöitä yhteensä 148 ympäri Suomea.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja tuotevalikoimaa osana markkinointia, sekä mainontaa osana markkinointiviestintää. Lähteinä työssä käytettiin markkinointiviestintään, mainontaan ja tuotevalikoimaan liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löydettyjä aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin tutkimus Tokmanni-konsernin viidessä eri myymälä- ssä Rovaniemellä, Oulussa, Nummelassa, Tuuloksessa sekä Helsingissä. Tiedonankinta- menetelmänä käytettiin myymälässä toteutettavaa kyselyä ja tiedonhankintavälineenä paperista kyselylomaketta. Kyselyyn osallistui yhteensä 117 Tokmannin asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä Tokmannin-konsernin mainoslehteen Tarjoussanomiin ja tuotevalikoimaan. Tutkimus- tulokset osoittivat sen, että asiakkaat tunnistavat Tokmannin mainoslehden eli Tarjous- sanomat. Tutkimustulosten perusteella voitiin myös todeta, että asiakkaat tunnistavat Tokmannin omia tuotemerkkejä suhteellisen hyvin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja tuotevalikoimaa osana markkinointia, sekä mainontaa osana markkinointiviestintää. Lähteinä työssä käytettiin markkinointiviestintään, mainontaan ja tuotevalikoimaan liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löydettyjä aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Työn empiirisessä osassa toteutettiin tutkimus Tokmanni-konsernin viidessä eri myymälä- ssä Rovaniemellä, Oulussa, Nummelassa, Tuuloksessa sekä Helsingissä. Tiedonankinta- menetelmänä käytettiin myymälässä toteutettavaa kyselyä ja tiedonhankintavälineenä paperista kyselylomaketta. Kyselyyn osallistui yhteensä 117 Tokmannin asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että asiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä Tokmannin-konsernin mainoslehteen Tarjoussanomiin ja tuotevalikoimaan. Tutkimus- tulokset osoittivat sen, että asiakkaat tunnistavat Tokmannin mainoslehden eli Tarjous- sanomat. Tutkimustulosten perusteella voitiin myös todeta, että asiakkaat tunnistavat Tokmannin omia tuotemerkkejä suhteellisen hyvin.