BSC- ja EFQM-mallit kunnan sosiaalipalveluiden ja mikroyrityksen tilaaja – tuottaja -yhteistyön kehittämisessä
Perttinä, Harri (2014)
Perttinä, Harri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815845
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kehittää uusi tuottavuutta ja laatua parantava toimintatapa sosiaalipalveluiden tuottamisen alueella tapahtuvaan kaupankäyntiin ja edistää tilaaja–tuottaja -toimintamallin kehittymistä. Tarkoituksen toteutumiseksi kehittämistehtävään muodostettiin konstruktiivinen kehittämisasetelma, jonka kehittämisprosessissa yhdistyivät menetelminä teemahaastattelu, BSC-malli ja EFQM-laatumalli. Tietoperusta muodostui käytännön tiedosta, raportoidusta tiedosta ja kehittäjän oppimisesta. Kehittämisprosessissa käytännön tiedon tuottivat kehittämistehtävän yhteistyöorganisaatioina kaksi sosiaalipalveluiden kunnallista tulosaluetta tilaajan roolissa ja kaksi sosiaalipalveluiden toimialan mikroyritystä tuottajan roolissa.
Kehittämistehtävän tavoitepolulla käytännön tieto kerättiin BSC-mallin näkökulmiin teemoitetuilla teemahaastatteluilla. Haastatteluissa kerätystä tiedosta muodostui tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismahdollisuuksien synteesi. Synteesin integrointi EFQM- ja BSC-mallien vahvuuksiin johti kehittämismalliin, joka mahdollistaa uuden toimintatavan sosiaalipalveluiden tilaaja–tuottaja -yhteistyön arvon tuotannon kehittämisessä.
Kehittämismalliin perustuva uusi toimintatapa parantaa sekä tilaajan että tuottajan kilpailukykyä ja sosiaalipalveluiden asiakkaan kokeman palvelun laatua. Kehittämismalli tukee jatkuvan parantamisen lähestymistavalla tilaajan ja tuottajan välistä yhteistyötä siten, että yhteistyön osapuolten strategiset menestystekijät tulevat huomioiduiksi. Kehittämismallin hyödyntämisen ja käytön tavoitteena on kasvattaa yhteistyön arvoa siten, että yhteistyön molemmat osapuolet kokevat toimintansa kehittyvän ja arvon kasvavan samalla kun palveluiden vaikuttavuus asiakkaille ja yhteiskunnalle kasvaa. Kehittämistehtävässä rakennettu tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismalli täydentää BSC- ja EFQM-mallien yhteiskäytöstä raportoitua nykyistä tutkimustietoa.
Kehittämistehtävän tuloksia BSC- ja EFQM-mallit integroivan kehittämismallin lisäksi ovat
• malli tilaaja–tuottaja -osapuolten menestystekijöihin perustuvien kehittämisnäkemysten kokoamiseen
• kehittämistehtävän yhteistyöorganisaatioiden menestystekijöihin perustuvat näkemykset tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismahdollisuuksista
• johtopäätökset tulosten hyödyistä liiketoiminnan kehittämisessä, sosiaalipalveluiden tuotannossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistuksen toimeenpanon tuottavuuden parantamisessa.
Kehittämistehtävän yhteistyöorganisaatiot korostivat uuden toimintatavan merkitystä tilaaja–tuottaja -yhteistyösuhteen käynnistymisvaiheessa, jossa luodaan edellytykset laadukkaan ja tuloksellisen yhteistyön kehittymiselle. Uuden toimintatavan arvioitiin kehittävän valvontaa, hankinta- ja tuotteistamisosaamista ja terävöittävän palveluiden strategioita sekä tilaajan että tuottajan organisaatiossa. Sosiaalityön ammattilaiset kokivat asiakasprosessien systemaattisen parantamisen kehittämismallin käytöllä haasteelliseksi, koska sosiaalityössä asiantuntijatyöntekijän arjessa asiakkaan tilanne ja asiat ovat prosessia tärkeämpiä. Kehittämismalli ja sen sovellukset voidaan tuotteistaa koulutus- ja konsultointitarkoituksiin.
Kehittämismallista on mahdollisuus jatkokehittää tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantoon kattava toiminta- ja laatujärjestelmä.
Kehittämistehtävän tavoitepolulla käytännön tieto kerättiin BSC-mallin näkökulmiin teemoitetuilla teemahaastatteluilla. Haastatteluissa kerätystä tiedosta muodostui tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismahdollisuuksien synteesi. Synteesin integrointi EFQM- ja BSC-mallien vahvuuksiin johti kehittämismalliin, joka mahdollistaa uuden toimintatavan sosiaalipalveluiden tilaaja–tuottaja -yhteistyön arvon tuotannon kehittämisessä.
Kehittämismalliin perustuva uusi toimintatapa parantaa sekä tilaajan että tuottajan kilpailukykyä ja sosiaalipalveluiden asiakkaan kokeman palvelun laatua. Kehittämismalli tukee jatkuvan parantamisen lähestymistavalla tilaajan ja tuottajan välistä yhteistyötä siten, että yhteistyön osapuolten strategiset menestystekijät tulevat huomioiduiksi. Kehittämismallin hyödyntämisen ja käytön tavoitteena on kasvattaa yhteistyön arvoa siten, että yhteistyön molemmat osapuolet kokevat toimintansa kehittyvän ja arvon kasvavan samalla kun palveluiden vaikuttavuus asiakkaille ja yhteiskunnalle kasvaa. Kehittämistehtävässä rakennettu tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismalli täydentää BSC- ja EFQM-mallien yhteiskäytöstä raportoitua nykyistä tutkimustietoa.
Kehittämistehtävän tuloksia BSC- ja EFQM-mallit integroivan kehittämismallin lisäksi ovat
• malli tilaaja–tuottaja -osapuolten menestystekijöihin perustuvien kehittämisnäkemysten kokoamiseen
• kehittämistehtävän yhteistyöorganisaatioiden menestystekijöihin perustuvat näkemykset tilaaja–tuottaja -yhteistyön kehittämismahdollisuuksista
• johtopäätökset tulosten hyödyistä liiketoiminnan kehittämisessä, sosiaalipalveluiden tuotannossa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistuksen toimeenpanon tuottavuuden parantamisessa.
Kehittämistehtävän yhteistyöorganisaatiot korostivat uuden toimintatavan merkitystä tilaaja–tuottaja -yhteistyösuhteen käynnistymisvaiheessa, jossa luodaan edellytykset laadukkaan ja tuloksellisen yhteistyön kehittymiselle. Uuden toimintatavan arvioitiin kehittävän valvontaa, hankinta- ja tuotteistamisosaamista ja terävöittävän palveluiden strategioita sekä tilaajan että tuottajan organisaatiossa. Sosiaalityön ammattilaiset kokivat asiakasprosessien systemaattisen parantamisen kehittämismallin käytöllä haasteelliseksi, koska sosiaalityössä asiantuntijatyöntekijän arjessa asiakkaan tilanne ja asiat ovat prosessia tärkeämpiä. Kehittämismalli ja sen sovellukset voidaan tuotteistaa koulutus- ja konsultointitarkoituksiin.
Kehittämismallista on mahdollisuus jatkokehittää tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantoon kattava toiminta- ja laatujärjestelmä.