Hyppien keikkuen. Kuinka rauhoittaa päivähoidon arki?
Koivisto, Kerttu-Elisa; Marttinen, Heidi; Murtorinne, Maria (2014)
Koivisto, Kerttu-Elisa
Marttinen, Heidi
Murtorinne, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615745
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koivisto, Kerttu; Marttinen, Heidi & Murtorinne, Maria. Hyppien keikkuen. Kuinka rauhoittaa päivähoidon arki? Pieksämäki, syksy 2014. 56 sivua, opas 32 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallisista menetelmistä koostuva opas päiväkodin kasvatushenkilöstölle työn tueksi. Oppaaseen koottiin keinoja lapsen rau-hoittamiseen toiminnallisten menetelmien avulla. Oppaan tarkoituksena on auttaa kas-vatushenkilöstöä haastavissa tilanteissa lasten parissa.
Opinnäytetyössä observointi oli oleellinen osa prosessia. Observointi toteutettiin ha-vainnoimalla päiväkodissa erilaisia tilanteita, jolloin saatiin selville tilanteet, joissa tar-vittiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä niiden rauhoittamiseksi. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahta lastentarhanopettajaa. Haastatteluiden perusteella nousi esille se, että liikuntaa tulisi lisätä päivähoitoon. Rauhoittamista vaativia tilanteita olivat esimerkiksi siirtymä- ja odotustilanteet. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas toiminnallisista menetelmistä. Opas koottiin omien havaintojen, työntekijöiden haastatteluiden sekä muun materiaalin avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kuopion Englantilaisen Leikkikoulun ja Varkau-den Aarrearkku-päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli oppia tunnistamaan päi-väkodin levottomuutta aiheuttavat tilanteet ja löytää erilaisia toiminnallisia menetelmiä niiden tueksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voivat päiväkodin kasvatushenkilöstön lisäksi hyödyntää kaikki muutkin lasten parissa työskentelevät henkilöt.
Asiasanat: haastava tilanne, aggressio, liikunnalliset menetelmät, toiminnalliset mene-telmät ja observointi
Koivisto, Kerttu; Marttinen, Heidi & Murtorinne, Maria. Hyppien keikkuen. Kuinka rauhoittaa päivähoidon arki? Pieksämäki, syksy 2014. 56 sivua, opas 32 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallisista menetelmistä koostuva opas päiväkodin kasvatushenkilöstölle työn tueksi. Oppaaseen koottiin keinoja lapsen rau-hoittamiseen toiminnallisten menetelmien avulla. Oppaan tarkoituksena on auttaa kas-vatushenkilöstöä haastavissa tilanteissa lasten parissa.
Opinnäytetyössä observointi oli oleellinen osa prosessia. Observointi toteutettiin ha-vainnoimalla päiväkodissa erilaisia tilanteita, jolloin saatiin selville tilanteet, joissa tar-vittiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä niiden rauhoittamiseksi. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahta lastentarhanopettajaa. Haastatteluiden perusteella nousi esille se, että liikuntaa tulisi lisätä päivähoitoon. Rauhoittamista vaativia tilanteita olivat esimerkiksi siirtymä- ja odotustilanteet. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas toiminnallisista menetelmistä. Opas koottiin omien havaintojen, työntekijöiden haastatteluiden sekä muun materiaalin avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kuopion Englantilaisen Leikkikoulun ja Varkau-den Aarrearkku-päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli oppia tunnistamaan päi-väkodin levottomuutta aiheuttavat tilanteet ja löytää erilaisia toiminnallisia menetelmiä niiden tueksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voivat päiväkodin kasvatushenkilöstön lisäksi hyödyntää kaikki muutkin lasten parissa työskentelevät henkilöt.
Asiasanat: haastava tilanne, aggressio, liikunnalliset menetelmät, toiminnalliset mene-telmät ja observointi