Mikä on merkityksellistä? : ryhmäkäytännön kehittäminen Nuorisopsykiatrian kuntoutusyksikössä nuorten näkökulmaa hyödyntäen
Sammalkorpi, Mari (2014)
Sammalkorpi, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111515713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111515713
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö on osa nuorisopsykiatrian kuntoutusyksikön työn kehittämistoimintaa. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ryhmäkäytäntöä moniammatillisessa työryhmässä nuorten näkökulmaa hyödyntäen siten, että ryhmäkäytännöstä muodostui nuorille merkityksellinen.
Kehittämistyössä käytettiin tutkimuksellisena strategiana toimintatutkimusta. Kehittämistyötä varten koottiin kuntoutusyksikössä ryhmiä ohjaavista työntekijöistä vapaaehtoisuuteen perustuen kuuden henkilön moniammatillinen kehittäjätyöryhmä. Kehittäjätyöryhmä kokoontui kaksi kertaa ja laati yhteistoiminnassa kuvauksen ryhmäkäytännön nykytilasta sekä kuvauksen uudesta nuorten merkitykselliset näkökulmat huomioivasta ryhmäkäytännöstä. Kehittämistyön pohjaksi nähtiin tarpeellisena kuulla ryhmiin osallistuneita nuoria ja selvittää heidän näkemyksiään ryhmäkäytännössä merkityksellisiksi koetuista asioista kajoamatta mitenkään ryhmien sisältöön tai nuorten yksilöllisiin kuntoutusprosesseihin. Tämä toteutettiin laadullisen ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui valikoidusti yhteensä viisi kuntoutusyksikön ryhmätoimintoihin osallistunutta noin 17-vuotiasta nuorta vapaaehtoisuuden pohjalta.
Kehittämistyön tuloksena nuorille merkityksellisiä asioita olivat tiedottaminen, lähiympäristön huomioiminen, asiakaslähtöisyyden tarpeet sekä ryhmän turvallisuus. Kehittäjätyöryhmä laati kuvauksen nuorille merkityksellisen ryhmäkäytännön periaatteista ja päätyi laatimaan yleisesitteen ryhmätoiminnasta sekä luomaan yhdenmukaisen ryhmäesitepohjan, kytkemään vanhempien ryhmätapaamisten nuorten ryhmäprosesseihin sekä korostamaan nuorten omien vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä ryhmätoiminnassa.
Kehittämistyö kuvaa nuorille merkityksellistä ryhmäkäytäntöä moniammatillisen työryhmän näkökulmasta, ja se voi toimia jatkossa pohjana ryhmätoiminnan kehittämiselle kuntoutusyksikössä sekä ajatuksia herättävänä näkökulmana nuorten osallisuuden merkityksestä kuntoutuksen kehittämisessä.
Kehittämistyössä käytettiin tutkimuksellisena strategiana toimintatutkimusta. Kehittämistyötä varten koottiin kuntoutusyksikössä ryhmiä ohjaavista työntekijöistä vapaaehtoisuuteen perustuen kuuden henkilön moniammatillinen kehittäjätyöryhmä. Kehittäjätyöryhmä kokoontui kaksi kertaa ja laati yhteistoiminnassa kuvauksen ryhmäkäytännön nykytilasta sekä kuvauksen uudesta nuorten merkitykselliset näkökulmat huomioivasta ryhmäkäytännöstä. Kehittämistyön pohjaksi nähtiin tarpeellisena kuulla ryhmiin osallistuneita nuoria ja selvittää heidän näkemyksiään ryhmäkäytännössä merkityksellisiksi koetuista asioista kajoamatta mitenkään ryhmien sisältöön tai nuorten yksilöllisiin kuntoutusprosesseihin. Tämä toteutettiin laadullisen ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui valikoidusti yhteensä viisi kuntoutusyksikön ryhmätoimintoihin osallistunutta noin 17-vuotiasta nuorta vapaaehtoisuuden pohjalta.
Kehittämistyön tuloksena nuorille merkityksellisiä asioita olivat tiedottaminen, lähiympäristön huomioiminen, asiakaslähtöisyyden tarpeet sekä ryhmän turvallisuus. Kehittäjätyöryhmä laati kuvauksen nuorille merkityksellisen ryhmäkäytännön periaatteista ja päätyi laatimaan yleisesitteen ryhmätoiminnasta sekä luomaan yhdenmukaisen ryhmäesitepohjan, kytkemään vanhempien ryhmätapaamisten nuorten ryhmäprosesseihin sekä korostamaan nuorten omien vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä ryhmätoiminnassa.
Kehittämistyö kuvaa nuorille merkityksellistä ryhmäkäytäntöä moniammatillisen työryhmän näkökulmasta, ja se voi toimia jatkossa pohjana ryhmätoiminnan kehittämiselle kuntoutusyksikössä sekä ajatuksia herättävänä näkökulmana nuorten osallisuuden merkityksestä kuntoutuksen kehittämisessä.