Työhyvinvoinnin kehittäminen Fazer Food Servicen toimipisteissä
Kekkonen, Jonna (2014)
Kekkonen, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Fazer Food Service Oy:n työhyvinvoinnin nykyistä tilaa, joka pohjautuu vuoden 2013 tehdyn työtyytyväisyysmittauksen tuloksiin. Toimeksianto työhyvinvoinnin kehittämiseen tuli yhdeltä Fazer Food Servicen ravintolaryhmäpäälliköltä. Työn tarkoituksena oli tuoda konkreettisemmin esiin työhyvinvoinnin laskuun vaikuttavia tekijöitä ja kuinka niitä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Työ on tehty kolmen Fazer Food Service ravintolan työntekijöiden tyytyväisyyskyselyitä ja haastatteluja hyödyntäen.
Teoria osuudessa käsitellään työhyvinvoinnin eri määritelmiä, johtamista, johtamisviestintää sekä vuorovaikuttamista. Teorian teemat pohjautuvat Fazer Food Servicen omiin määritelmiin sekä työtyytyväisyyskyselyssä esiin nousseisiin osa-alueisiin. Tutkimus tehtiin haastattelumenetelmää käyttäen, koska sillä haluttiin mahdollistaa työntekijöiden omien ajatusten esiin tuonti. Haastattelujen avulla pystyttiin tuomaan esiin työhyvinvoinnin laskuun vaikuttaneet tekijät ja yhdistämällä haastattelutietoa teoriaan, pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia organisaation hyvinvoinnin parantamiseksi.
Haastattelutulokset kulkivat käsi kädessä Fazerin tekemän kyselyn kanssa. Haastatteluiden avulla saatiin konkreettisemmin selville tyytyväisyyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja niiden puutteet. Tuloksissa tuli vahvimmin ilmi viestinnän ja johtamistyylin heikkoudet Fazer Food Servicen toiminnassa. Nämä heijastuvat hyvinvoinnin muihinkin osa-alueisiin. Hyvinvoinnin tila Fazerin toimipisteissä ei ole kuitenkaan kriittinen, mutta kehitettävää siinä selvästi on.
Teoria osuudessa käsitellään työhyvinvoinnin eri määritelmiä, johtamista, johtamisviestintää sekä vuorovaikuttamista. Teorian teemat pohjautuvat Fazer Food Servicen omiin määritelmiin sekä työtyytyväisyyskyselyssä esiin nousseisiin osa-alueisiin. Tutkimus tehtiin haastattelumenetelmää käyttäen, koska sillä haluttiin mahdollistaa työntekijöiden omien ajatusten esiin tuonti. Haastattelujen avulla pystyttiin tuomaan esiin työhyvinvoinnin laskuun vaikuttaneet tekijät ja yhdistämällä haastattelutietoa teoriaan, pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia organisaation hyvinvoinnin parantamiseksi.
Haastattelutulokset kulkivat käsi kädessä Fazerin tekemän kyselyn kanssa. Haastatteluiden avulla saatiin konkreettisemmin selville tyytyväisyyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja niiden puutteet. Tuloksissa tuli vahvimmin ilmi viestinnän ja johtamistyylin heikkoudet Fazer Food Servicen toiminnassa. Nämä heijastuvat hyvinvoinnin muihinkin osa-alueisiin. Hyvinvoinnin tila Fazerin toimipisteissä ei ole kuitenkaan kriittinen, mutta kehitettävää siinä selvästi on.