"Sähän kysyt nyt kun ikäihmisiltä" : Ikääntyneiden kirjastopalveluiden kehittäminen Seinäjoen kaupunginkirjastossa
Oivio, Anna (2014)
Oivio, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111415660
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ikääntyneiden kirjastopalveluiden kehittämistä Seinäjoen kaupunginkirjastossa. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten hyvin kirjasto ja sen palvelut ovat saavutettavissa. Työssä tarkasteltiin myös iän eri määritelmiä, nykyisiä ikääntyneiden kirjastopalveluita Suomessa sekä ikääntyneitä kirjastonkäyttäjinä. Työn yhtenä tavoitteena oli tavoittaa kirjastoa käyttävät ikäihmiset ja ikääntyneet ei-käyttäjät ja perustaa heistä kirjaston asiakasraati. Iänmääritys raatiin oli 65 vuotta. Asiakasraadin avulla Seinäjoen kaupunginkirjasto sai käyttäjälähtöistä näkemystä jo tarjoamiinsa palveluihin ja kehitysideoita tulevaisuuteen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Lähestyin tutkimusaihettani kehitysnäkökulmasta ja tutkimus oli asiakaslähtöinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Asiakasraadin lisäksi teemahaastattelin kahta ikääntynyttä kirjastonkäyttäjää Peräseinäjoen kirjastossa.
Tutkimuksessa selvisi, että ikääntyneet raadissa sekä haastateltavat eivät nähneet tarvetta erillisille ikääntyneiden kirjastopalveluille. Kirjastoa pidettiin tärkeänä ja sitä käytettiin aktiivisesti. Tosin kirjaston tarjoamia kaikkia palveluita ja aineistoa ei tunnettu. Sekä raadissa että haastattelun aikana syntyneet kehitysideat koskivat kirjaston palveluita, kokoelmaa, verkkopalveluita, tilaa, laitteita, tapahtumia ja tiedotusta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Lähestyin tutkimusaihettani kehitysnäkökulmasta ja tutkimus oli asiakaslähtöinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Asiakasraadin lisäksi teemahaastattelin kahta ikääntynyttä kirjastonkäyttäjää Peräseinäjoen kirjastossa.
Tutkimuksessa selvisi, että ikääntyneet raadissa sekä haastateltavat eivät nähneet tarvetta erillisille ikääntyneiden kirjastopalveluille. Kirjastoa pidettiin tärkeänä ja sitä käytettiin aktiivisesti. Tosin kirjaston tarjoamia kaikkia palveluita ja aineistoa ei tunnettu. Sekä raadissa että haastattelun aikana syntyneet kehitysideat koskivat kirjaston palveluita, kokoelmaa, verkkopalveluita, tilaa, laitteita, tapahtumia ja tiedotusta.