Yrityskuva ja verkkonäkyvyys hotellille : Case: Hotelli Jämsä Oy
Hasala, Hennariikka (2014)
Hasala, Hennariikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käytännön ohjeistus Hotelli Jämsä Oy:n verkkonäkyvyyden saattamiseksi nykypäivää vastaavalle tasolle ja lisäksi koota elementit yhtenäisen yrityskuvan perustaksi. Opinnäytetyössä tutkittiin imagoratkaisun keinoin Hotelli Jämsä Oy:n imagoa sekä sitä, miten yrityskuva tulisi viestiä verkossa, jotta todellinen asiakaskokemus välittyisi asiakkaille. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälainen on asiakkaiden mielikuva toimeksiantajasta, minkälaisia asioita asiakkaat arvostavat ja arvottavat ja mitä asioita Hotelli Jämsän tulisi huomioida verkkonäkyvyyden kehittämisessä. Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon, viimeaikaisiin tilastoihin, lehtiartikkeleihin ja internetin tietolähteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen kirjoituspöytätutkimusta ja kvalitatiivista kenttätutkimusta asiakaskyselyn muodossa. Kirjoituspöytätutkimus perustui sosiaalisen median palautteisiin ja kenttätutkimus puolestaan painottui asiakkaiden mielikuviin yrityksestä. Tutkimustulokset perustuivat yhteensä 87 vastaajaan.
Tutkimustulosten avulla luotuun, nykypäivän toimintaa ja todellista asiakaskokemusta kuvastavaan yrityskuvaan määriteltiin korostettaviksi asioiksi suositeltavat vahvuudet, tavoitemielikuva ja värimaailma. Verkkonäkyvyyden uudistamiseksi Hotelli Jämsän kannalta olennaisiksi osa-alueiksi työohjeeseen valikoituivat sosiaalinen media, hakukoneet ja kotisivut.
Opinnäytetyön selkeää ohjeistusta noudattamalla Hotelli Jämsän on mahdollista näyttäytyä tulevaisuudessa yhtenäisen, todelliseen asiakaskokemukseen perustuvan yrityskuvan kautta siten, että myös viestintä verkossa on asiakaslähtöistä ja imagoa tukevaa. Kaiken keskiössä entistä tyytyväisempi asiakas ja tavoitteena liiketoiminnan positiivinen kehitys.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen kirjoituspöytätutkimusta ja kvalitatiivista kenttätutkimusta asiakaskyselyn muodossa. Kirjoituspöytätutkimus perustui sosiaalisen median palautteisiin ja kenttätutkimus puolestaan painottui asiakkaiden mielikuviin yrityksestä. Tutkimustulokset perustuivat yhteensä 87 vastaajaan.
Tutkimustulosten avulla luotuun, nykypäivän toimintaa ja todellista asiakaskokemusta kuvastavaan yrityskuvaan määriteltiin korostettaviksi asioiksi suositeltavat vahvuudet, tavoitemielikuva ja värimaailma. Verkkonäkyvyyden uudistamiseksi Hotelli Jämsän kannalta olennaisiksi osa-alueiksi työohjeeseen valikoituivat sosiaalinen media, hakukoneet ja kotisivut.
Opinnäytetyön selkeää ohjeistusta noudattamalla Hotelli Jämsän on mahdollista näyttäytyä tulevaisuudessa yhtenäisen, todelliseen asiakaskokemukseen perustuvan yrityskuvan kautta siten, että myös viestintä verkossa on asiakaslähtöistä ja imagoa tukevaa. Kaiken keskiössä entistä tyytyväisempi asiakas ja tavoitteena liiketoiminnan positiivinen kehitys.