Avoimen lähdekoodin sovellus ohjelmoinnin opetuskäyttöön
Viitala, Ville (2014)
Viitala, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ohjelmoinnin perusteiden opetuksen avuksi soveltuva sovellus. Ohjelmointikielenä oli C# ja kehitysympäristönä toimi Microsoftin Visual Studio. Sovellus toteutettiin Windows Presentation Foundation-työpöytäsovelluksena.
Teoriaosuudessa käydään läpi C#:n historiaa, ominaisuuksia ja kehitysympäristö Visual Studiota. Olio-ohjelmointi saa oman osuutensa ja ohjelmoinnin opetuksen historiaa ja opetusmetodeja käydään lyhyesti läpi. Myös avoimesta lähdekoodista kerrotaan kattavasti tärkeimmät seikat. Raportin käytännön osuudessa käydään läpi sovelluksen rakennetta, toimintaa ja katselmoidaan miten ohjelma toimii. Kuvituksena olevat lukuisat kuviot auttavat ymmärtämään ohjelmakoodia paremmin.
Sovelluksen ideana on antaa käyttäjälle ohjattavaksi robotti, jota hän pystyy käyttöliittymän kontrollien avulla käskemään tekemään erilaisia toimintoja. Näitä ovat muun muassa liikkuminen alueella, piirtäminen ja piirron eri ominaisuudet kuten piirtoviivan väri, tyyppi ja paksuus. Käyttäjä pystyy myös ohjelmoimaan sovellukseen uusia toimintoja robotille valmiiksi määriteltyjen ominaisuuksien avulla.
Työn tuloksena syntyi helppokäyttöinen ohjelma, jota käyttämällä ohjelmoinnin perusteita opetteleva käyttäjä pääsee tutkimaan WPF-sovelluksen peruselementtejä ja kontrolleja. Hän oppii yksinkertaisen käyttöliittymän avulla tunnistamaan, miten esimerkiksi kontrollien toiminnallisuuden mahdollistavat tapahtumametodit toimivat. Kevyt käyttöliittymä aktivoi käyttäjää tutkimaan sovelluksen toiminnallisuutta tarkemmin. C# ja WPF todistivat loogisella ja toimivalla käytettävyydellään olevansa todella hyvä vaihtoehto Windows-pohjaisten työpöytäsovellusten kehittämiseen.
Teoriaosuudessa käydään läpi C#:n historiaa, ominaisuuksia ja kehitysympäristö Visual Studiota. Olio-ohjelmointi saa oman osuutensa ja ohjelmoinnin opetuksen historiaa ja opetusmetodeja käydään lyhyesti läpi. Myös avoimesta lähdekoodista kerrotaan kattavasti tärkeimmät seikat. Raportin käytännön osuudessa käydään läpi sovelluksen rakennetta, toimintaa ja katselmoidaan miten ohjelma toimii. Kuvituksena olevat lukuisat kuviot auttavat ymmärtämään ohjelmakoodia paremmin.
Sovelluksen ideana on antaa käyttäjälle ohjattavaksi robotti, jota hän pystyy käyttöliittymän kontrollien avulla käskemään tekemään erilaisia toimintoja. Näitä ovat muun muassa liikkuminen alueella, piirtäminen ja piirron eri ominaisuudet kuten piirtoviivan väri, tyyppi ja paksuus. Käyttäjä pystyy myös ohjelmoimaan sovellukseen uusia toimintoja robotille valmiiksi määriteltyjen ominaisuuksien avulla.
Työn tuloksena syntyi helppokäyttöinen ohjelma, jota käyttämällä ohjelmoinnin perusteita opetteleva käyttäjä pääsee tutkimaan WPF-sovelluksen peruselementtejä ja kontrolleja. Hän oppii yksinkertaisen käyttöliittymän avulla tunnistamaan, miten esimerkiksi kontrollien toiminnallisuuden mahdollistavat tapahtumametodit toimivat. Kevyt käyttöliittymä aktivoi käyttäjää tutkimaan sovelluksen toiminnallisuutta tarkemmin. C# ja WPF todistivat loogisella ja toimivalla käytettävyydellään olevansa todella hyvä vaihtoehto Windows-pohjaisten työpöytäsovellusten kehittämiseen.