Pelillistämisen toteuttaminen web-sovelluksessa
Hasala, Veera (2014)
Hasala, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115471
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin vuonna 2013 perustetulle Peliosuuskunta Expalle. Toimeksiantaja oli ideoinut pelillistettyä työnvälitysjärjestelmää perustamisestaan alkaen ja ideaa pyrittiin viemään eteenpäin tämän opinnäytetyön avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelillistämistä, valita web-sovellukseen sopivat pelillistämistekniikat ja määritellä sovelluksen toteutusta.
Teoriaosuudessa perehdyttiin pelillistämisen määritelmään, historiaan, psykologiaan ja jaotteluihin. Lisäksi tarkasteltiin pelillistämistä olemassa olevissa web-sovelluksissa ja kartoitettiin pelillistämiseen liittyviä haasteita. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ketterän kehityksen menetelmiin, erityisesti Scrumiin ja sen käyttäjäkertomusformaattiin. Tutkimuksen lähteinä käytettiin kirjoja ja artikkeleita, esimerkkisivustoja, palavereja toimeksiantajan kanssa, pelillistämisen verkkokurssia sekä työkokemusta ketteristä menetelmistä. Vaatimusmäärittelyssä tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Tutkimuksen tuloksena valmistui monipuolinen kuvaus pelillistämisestä, ratkaisuja pelillistämisen haasteisiin sekä pelillistämistekniikoiden kartoitus ja valinta toimeksiantajan sovellukseen. Pelillistämistekniikoita testattiin käytännössä kevyellä prototyypillä, jota käytettiin palaverien pohjana. Sovelluksen vaatimukset kirjoitettiin Scrumin mukaisten käyttäjäkertomusten muodossa. Työ on pidetty teknologiariippumattomana ja sitä voidaan käyttää apuna muiden sovellusten pelillistämisen suunnittelussa.
Teoriaosuudessa perehdyttiin pelillistämisen määritelmään, historiaan, psykologiaan ja jaotteluihin. Lisäksi tarkasteltiin pelillistämistä olemassa olevissa web-sovelluksissa ja kartoitettiin pelillistämiseen liittyviä haasteita. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ketterän kehityksen menetelmiin, erityisesti Scrumiin ja sen käyttäjäkertomusformaattiin. Tutkimuksen lähteinä käytettiin kirjoja ja artikkeleita, esimerkkisivustoja, palavereja toimeksiantajan kanssa, pelillistämisen verkkokurssia sekä työkokemusta ketteristä menetelmistä. Vaatimusmäärittelyssä tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Tutkimuksen tuloksena valmistui monipuolinen kuvaus pelillistämisestä, ratkaisuja pelillistämisen haasteisiin sekä pelillistämistekniikoiden kartoitus ja valinta toimeksiantajan sovellukseen. Pelillistämistekniikoita testattiin käytännössä kevyellä prototyypillä, jota käytettiin palaverien pohjana. Sovelluksen vaatimukset kirjoitettiin Scrumin mukaisten käyttäjäkertomusten muodossa. Työ on pidetty teknologiariippumattomana ja sitä voidaan käyttää apuna muiden sovellusten pelillistämisen suunnittelussa.