3D-peliympäristön toteuttaminen
Pitkäkangas, Janne (2014)
Pitkäkangas, Janne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimiskohteena on kolmiulotteisen peliympäristön luomisprosessi suunnitteluvaiheesta valmiiksi, optimoiduksi maisemakokonaisuudeksi. Työssä selvitetään lyhyesti peliympäristön merkitystä pelaajan uppoutumisessa peliin sekä yksittäisten 3D-peliobjektien ja ympäristöjen esteettistä suunnittelua, mutta sen pääaihealue on kuitenkin ennemmin kolmiulotteisten peliympäristöjen luomisprosessin teknisellä kuin taiteellisella puolella. Huomiota on kiinnitetty varsinkin optimointitekniikoihin. Peligrafiikan optimointi on tärkeää, koska pelejä suorittavilla laitteistoilla on rajallinen määrä tehoa ja muistia käytettävissään kaiken vaaditun grafiikan piirtämiseen. Huolellisesti optimoitu grafiikka mahdollistaa sulavamman pelikokemuksen laitteiston varatessa vähemmän resursseja sen piirtämiseksi. Toinen etu on, että hyvin optimoitua grafiikkaa voidaan piirtää näytölle kerralla suurempia määriä.
Työssä toteutettiin pieni osa kolmiulotteista pelimaailmaa. Projekti alkoi toimeksiantona osaksi Colossal Order -peliyrityksen kaupallista peliä, mutta projektin toteutuksen aikana pelin kehittäminen jouduttiin keskeyttämään. Tällöin päätettiin tehdä alkuperäistä toimeksiantoa kattavampi kokonaisuus, jossa tutkittiin itsenäisesti tarkemmin Blender-3D-mallinnusohjelman ja Unity-pelimoottorin yhteiskäyttöä peliympäristön rakentamisessa.
Työssä toteutettiin pieni osa kolmiulotteista pelimaailmaa. Projekti alkoi toimeksiantona osaksi Colossal Order -peliyrityksen kaupallista peliä, mutta projektin toteutuksen aikana pelin kehittäminen jouduttiin keskeyttämään. Tällöin päätettiin tehdä alkuperäistä toimeksiantoa kattavampi kokonaisuus, jossa tutkittiin itsenäisesti tarkemmin Blender-3D-mallinnusohjelman ja Unity-pelimoottorin yhteiskäyttöä peliympäristön rakentamisessa.