Vanhuspalveluiden laatu ja riittävyys henkilöstön näkökulmasta : Mikkelin sosiaali- ja terveystoimi
Sepponen, Anna (2014)
Sepponen, Anna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Mikkelin seudun vanhuspalveluiden työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä vanhuspalveluiden tämänhetkisestä laadusta. Tutkimusongelmana on selvittää millaiseksi henkilökunta palvelun laadun ja riittävyyden kokee ja miten sitä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja ylläpitää. Vanhuspalvelulaki edellyttää keräämään säännöllisesti palautetta asiakkaiden ja heidän omaisten lisäksi kunnan henkilöstöltä, ja sillä pyritään varmistamaan vanhuspalvelun laadun oikeanlainen taso ja riittävyys sekä korjaamaan mahdollisia epäkohtia. Sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joilla on vaikutuksia palvelun laatuun ja toteuttamiseen. Tämä tutkimus tuo esille ajankohtaista tietoa Mikkelin seudun vanhuspalveluiden työntekijöiden näkemyksistä vanhuspalveluiden laadusta ja riittävyydestä.
Tutkimus tehtiin sähköisesti Webropol-kyselynä, jossa valtaosaan kysymyksistä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Tutkimuksessa oli tämän lisäksi muutama avoin, eli kvalitatiivinen kysymys, joihin vastaajat saivat kertoa vapaasti omia mielipiteitään. Kysely lähetettiin kaikille Mikkelin, Pertunmaan, Mäntyharjun ja Kangasniemen palvelutuotantoyksiköiden vanhuspalveluiden työntekijöille ja lopullinen vastausten määrä oli 260. Vastausprosentti oli noin 46 %.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöiden mukaan vanhuspalvelun tämänhetkisessä tilassa on parantamisen varaa. Työntekijät tietävät palvelulle asetetut laadulliset tavoitteet keskimäärin, mutta valtaosan mukaan asiakkaiden saamien palveluiden ja tuen määrä suhteessa heidän palvelun tarpeeseensa ei ole täysin riittävä. Tulosten mukaan suurimpia vaikeuksia aiheuttaa kiire ja työntekijöiden vähyys suhteessa asiakasmäärään, jonka seurauksena palvelun laatu kärsii. Lähes kaikki vastaajista ovat tyytyväisiä omaan tehtävänkuvaansa ja kokevat roolinsa työyhteisössä tärkeäksi. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että työntekijöitä tarvitaan lisää, jotta palvelun laatu pysyisi paremmin halutulla tasolla. Lisäksi asiakkaan kanssa vietetyn ajan määrää tulisi pystyä lisäämään tulevaisuudessa.
Tutkimus tehtiin sähköisesti Webropol-kyselynä, jossa valtaosaan kysymyksistä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Tutkimuksessa oli tämän lisäksi muutama avoin, eli kvalitatiivinen kysymys, joihin vastaajat saivat kertoa vapaasti omia mielipiteitään. Kysely lähetettiin kaikille Mikkelin, Pertunmaan, Mäntyharjun ja Kangasniemen palvelutuotantoyksiköiden vanhuspalveluiden työntekijöille ja lopullinen vastausten määrä oli 260. Vastausprosentti oli noin 46 %.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöiden mukaan vanhuspalvelun tämänhetkisessä tilassa on parantamisen varaa. Työntekijät tietävät palvelulle asetetut laadulliset tavoitteet keskimäärin, mutta valtaosan mukaan asiakkaiden saamien palveluiden ja tuen määrä suhteessa heidän palvelun tarpeeseensa ei ole täysin riittävä. Tulosten mukaan suurimpia vaikeuksia aiheuttaa kiire ja työntekijöiden vähyys suhteessa asiakasmäärään, jonka seurauksena palvelun laatu kärsii. Lähes kaikki vastaajista ovat tyytyväisiä omaan tehtävänkuvaansa ja kokevat roolinsa työyhteisössä tärkeäksi. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että työntekijöitä tarvitaan lisää, jotta palvelun laatu pysyisi paremmin halutulla tasolla. Lisäksi asiakkaan kanssa vietetyn ajan määrää tulisi pystyä lisäämään tulevaisuudessa.