"Syli vie pelot pois" : Työntekijöiden näkemyksiä lapsen turvallisuuden tunteen sekä kiintymys- ja vertaissuhteiden tukemisesta vuorohoidossa
Jörgensen, Anna (2014)
Jörgensen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015395
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Suomen akatemian rahoittamaa Perheet 24/7-tutkimushanketta, joka tutkii vanhempien vuorotyön yhteyttä lapsiperheiden arkeen ja lasten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Hankkeen sisällä on toteutettu useita eri tutkimuksia lähestyen aihetta eri näkökulmista. Tutkimushanketta hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu yhteistyökumppaneinaan Jyväskylän yliopisto sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Mukana ovat myös Utrechtin ja Manchesterin yliopistot kansainvälisistä vertailumaista, Alankomaista ja Iso-Britanniasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella suomalaisissa vuorohoitoyksiköissä työskentelevien lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä lasten turvallisuuden tunteen sekä kiintymys- ja vertaissuhteiden tukemisesta vuorohoidossa. Tutkimustehtävänä oli selvittää vuorohoitoyksiköissä toteutettavia käytäntöjä, joilla näitä varhaisia vuorovaikutustaitoja ja turvallisuuden tunnetta vuorohoitoyksiköissä tuetaan. Tarkastelun keskiössä olivat erityisesti tunnesuhteet, omahoitajuus ja ryhmäytyminen.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli myös kvalitatiivisia piirteitä. Survey-tutkimuksen tutkimusmenetelmänä oli web-kysely, joka toteutettiin keväällä 2013. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmistoa. Tutkimuksen perusjoukko muodostui suomalaisissa vuorohoitoyksikössä työskentelevistä henkilöistä, ja otos Perheet 24/7-tutkimushankkeen yhteistyöpäiväkotien henkilökunnista, joista tutkimukseen osallistui 227 työntekijää. Opinnäytetyön otos koostui 196 lastentarhanopettajasta ja lastenhoitajasta. Opinnäytetyössä on osittain vertaileva näkökulma ammattiryhmien vastausten välillä.
Tuloksista selvisi, että lapsen turvallisuuden tunnetta lisäävät läsnäolo, rutiinit ja turvaesineet. Tunnesuhteita ylläpidetään vanhemmista puhumalla, sensitiivisyydellä ja tunteiden vastaanottamisella. Lasten koettiin ryhmäytyneen hyvin. Vuorohoidon nähtiin silti asettavan haasteita ystävyyssuhteiden syntymiselle ja omahoitajuuden toteuttamiselle. Opinnäytetyö antaa kuvaa työntekijöiden näkemyksistä ja käytännön kokemuksista, miten lapsen varhaisia vuorovaikutussuhteita ja turvallisuuden tunnetta tuetaan vuorohoidossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella suomalaisissa vuorohoitoyksiköissä työskentelevien lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä lasten turvallisuuden tunteen sekä kiintymys- ja vertaissuhteiden tukemisesta vuorohoidossa. Tutkimustehtävänä oli selvittää vuorohoitoyksiköissä toteutettavia käytäntöjä, joilla näitä varhaisia vuorovaikutustaitoja ja turvallisuuden tunnetta vuorohoitoyksiköissä tuetaan. Tarkastelun keskiössä olivat erityisesti tunnesuhteet, omahoitajuus ja ryhmäytyminen.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli myös kvalitatiivisia piirteitä. Survey-tutkimuksen tutkimusmenetelmänä oli web-kysely, joka toteutettiin keväällä 2013. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmistoa. Tutkimuksen perusjoukko muodostui suomalaisissa vuorohoitoyksikössä työskentelevistä henkilöistä, ja otos Perheet 24/7-tutkimushankkeen yhteistyöpäiväkotien henkilökunnista, joista tutkimukseen osallistui 227 työntekijää. Opinnäytetyön otos koostui 196 lastentarhanopettajasta ja lastenhoitajasta. Opinnäytetyössä on osittain vertaileva näkökulma ammattiryhmien vastausten välillä.
Tuloksista selvisi, että lapsen turvallisuuden tunnetta lisäävät läsnäolo, rutiinit ja turvaesineet. Tunnesuhteita ylläpidetään vanhemmista puhumalla, sensitiivisyydellä ja tunteiden vastaanottamisella. Lasten koettiin ryhmäytyneen hyvin. Vuorohoidon nähtiin silti asettavan haasteita ystävyyssuhteiden syntymiselle ja omahoitajuuden toteuttamiselle. Opinnäytetyö antaa kuvaa työntekijöiden näkemyksistä ja käytännön kokemuksista, miten lapsen varhaisia vuorovaikutussuhteita ja turvallisuuden tunnetta tuetaan vuorohoidossa.