Verkkokaupan liiketoiminnan kehittäminen : case: Osamies.fi
Maijanen, Henri (2014)
Maijanen, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toteuttaa Osamies.fi–verkkokaupalle asiakastutkimus, jota hyödyntäen Osamies.fi–verkkokauppa pystyisi tulevaisuudessa erottautumaan mahdollisimman hyvin kilpailijoista sekä rakentamaan toimivan verkkokaupan siten, että tilauksien määriä pystyisi tulevaisuudessa kasvattamaan. Asiakastutkimus toteutettiin lomakekyselynä internetissä aikavälillä 16.5. – 16.6.2014 ja asiakastutkimukseen saatiin vastauksia 970 kappaletta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan rakentamisesta oikeanlaiseksi ja opinnäytetyön tarkoituksena on tukea Osamies.fi–verkkokaupan kehittämistä asiakaslähtöi-semmäksi siten, että Osamies.fi-verkkokauppa pystyy välttämään perusvirheet verkkokaupassa sekä pystyy erottautumaan kilpailijoista ja näin luomaan mahdollisesti muihin kilpailijoihin etulyöntiaseman. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on paneuduttu internet-markkinointiin ja sen eri osa-alueisiin.
Aivan opinnäytetyön lopussa on esiteltynä asiakastutkimuksesta saatuja vastauksia ja analysoitu tutkimustuloksia. Tutkimuksen tuloksista tuli muun muassa ilmi, että hyvin moni verkkokaupan asiakas arvostaa verkkokaupassa alhaista hintaa, nopeaa toimitusta ja laadukkaita tuotteita. Vastaajat saivat myös mahdollisuuden kertoa asiakastutkimuksessa, kuinka he parantaisivat Osamies.fi–verkkokauppaa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakastutkimuksella saatiin kerättyä Osamies.fi-verkkokaupan asiakkaista paljon hyvää tietoa, jota pystyy hyödyntämään Osamies.fi–verkkokaupan kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä voidaan näin ollen pitää hyödyllisenä perustana paremmalle ja asiakaslähtöisemmälle suunnalle Osamies.fi–verkkokaupan kehittämisprosessissa. Kun Osamies.fi–verkkokauppaa tulevaisuudessa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi ja pyritään kasvattamaan tilausmääriä, olisi hyvä tehdä tasaisin väliajoin asiakastutkimuksia, jotta voidaan olla varmoja siitä, että on tehty oikeita ratkaisuja ja Osamies.fi–verkkokauppa on kehittymässä oikeaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan rakentamisesta oikeanlaiseksi ja opinnäytetyön tarkoituksena on tukea Osamies.fi–verkkokaupan kehittämistä asiakaslähtöi-semmäksi siten, että Osamies.fi-verkkokauppa pystyy välttämään perusvirheet verkkokaupassa sekä pystyy erottautumaan kilpailijoista ja näin luomaan mahdollisesti muihin kilpailijoihin etulyöntiaseman. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on paneuduttu internet-markkinointiin ja sen eri osa-alueisiin.
Aivan opinnäytetyön lopussa on esiteltynä asiakastutkimuksesta saatuja vastauksia ja analysoitu tutkimustuloksia. Tutkimuksen tuloksista tuli muun muassa ilmi, että hyvin moni verkkokaupan asiakas arvostaa verkkokaupassa alhaista hintaa, nopeaa toimitusta ja laadukkaita tuotteita. Vastaajat saivat myös mahdollisuuden kertoa asiakastutkimuksessa, kuinka he parantaisivat Osamies.fi–verkkokauppaa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakastutkimuksella saatiin kerättyä Osamies.fi-verkkokaupan asiakkaista paljon hyvää tietoa, jota pystyy hyödyntämään Osamies.fi–verkkokaupan kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä voidaan näin ollen pitää hyödyllisenä perustana paremmalle ja asiakaslähtöisemmälle suunnalle Osamies.fi–verkkokaupan kehittämisprosessissa. Kun Osamies.fi–verkkokauppaa tulevaisuudessa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi ja pyritään kasvattamaan tilausmääriä, olisi hyvä tehdä tasaisin väliajoin asiakastutkimuksia, jotta voidaan olla varmoja siitä, että on tehty oikeita ratkaisuja ja Osamies.fi–verkkokauppa on kehittymässä oikeaan suuntaan.