Brändimielikuvia kosmetiikan markkinoilla : Cliniquen brändimielikuva
Pitkä, Nea (2014)
Pitkä, Nea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110815370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen Cliniquen brändimielikuva on kuluttajien kokemana. Clinique on suurimpia kosmetiikkabrändejä selektiivisen kosmetiikan markkinoilla. Yhdysvaltalaisella Cliniquella on omalaatuinen kliininen imago kilpailijoihinsa nähden, joten brändistä muotoutunutta mielikuvaa tutkittiin sen pohjalta. Toinen selvityksen kohde oli Cliniquen brändimielikuvan vaikutus ostopäätökseen.
Työssä käsiteltiin laajasti brändin määritelmää ja olennaisimpia tehtäviä. Teoriaosuudessa on käyty laajasti läpi myös ostokäyttäytyminen sekä mielikuvien muodostuminen, sillä niihin vaikuttavat lähes kaikki kuluttajaa ympäröivät ärsykkeet. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä ja siinä käytettiin apuna kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskyselyssä käytettiin Metropolian e-lomakejärjestelmää ja kyselyä lähetettiin sähköisesti sosiaalisessa mediassa sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuisopiskelijoille ja opettajille. Osa vastauksista kerättiin manuaalisesti suoraan asiakkailta.
Tutkimuksessa saatiin selville Cliniquen brändimielikuvan olevan hyvin lähellä brändin omaa persoonallista imagoa, jota se haluaa tuoda kuluttajien tietouteen. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta Cliniquen olevan tunnettu ja luotettu brändi, joka on aikaansaanut korkean laatumielikuvan kuluttajien silmissä. Hinta-laatusuhde nousi tutkimuksessa Cliniquen vahvimmaksi kilpailueduksi. Toisena johtopäätöksenä voitiin myös todeta brändimielikuvan vaikuttavan ostopäätökseen huomattavasti. Selvisi myös viitteitä siitä, että kuluttajan on hankala itse määrittää syitä ostopäätökseen, sillä siihen vaikuttavat monien ulkoisten ärsykkeiden kokonaisuus sekä kuluttajan oma sisäinen persoona ja yksilön omat tarpeet.
Työssä käsiteltiin laajasti brändin määritelmää ja olennaisimpia tehtäviä. Teoriaosuudessa on käyty laajasti läpi myös ostokäyttäytyminen sekä mielikuvien muodostuminen, sillä niihin vaikuttavat lähes kaikki kuluttajaa ympäröivät ärsykkeet. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisenä ja siinä käytettiin apuna kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskyselyssä käytettiin Metropolian e-lomakejärjestelmää ja kyselyä lähetettiin sähköisesti sosiaalisessa mediassa sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuisopiskelijoille ja opettajille. Osa vastauksista kerättiin manuaalisesti suoraan asiakkailta.
Tutkimuksessa saatiin selville Cliniquen brändimielikuvan olevan hyvin lähellä brändin omaa persoonallista imagoa, jota se haluaa tuoda kuluttajien tietouteen. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta Cliniquen olevan tunnettu ja luotettu brändi, joka on aikaansaanut korkean laatumielikuvan kuluttajien silmissä. Hinta-laatusuhde nousi tutkimuksessa Cliniquen vahvimmaksi kilpailueduksi. Toisena johtopäätöksenä voitiin myös todeta brändimielikuvan vaikuttavan ostopäätökseen huomattavasti. Selvisi myös viitteitä siitä, että kuluttajan on hankala itse määrittää syitä ostopäätökseen, sillä siihen vaikuttavat monien ulkoisten ärsykkeiden kokonaisuus sekä kuluttajan oma sisäinen persoona ja yksilön omat tarpeet.