HÄRÄNTAPPOASE : puvustuksen suunnittelu kesäteatteriin
Tapaila, Hanna (2014)
Tapaila, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315162
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella puvustus Järvenpään teatterin kesäteatterinäytelmään Häräntappoase, joka perustui Anna-Leena Härkösen romaaniin ja jonka dramatisoi Nina Erjossaari. Näytelmää esitettiin kesällä 2013 Järvenpään Vanhankylänniemen ulkonäyttämöllä. Työni tavoitteena oli suunnitella nykyaikainen, mutta mihinkään tiettyyn vuoteen sitomaton puvustus kaksikymmentä vuotta vanhaan tarinaan, joka kertoo ensirakkaudesta.
Käytin suunnitteluprosessissani apuna J. Michael Gilletten (2012) suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia, joka koostuu seitsemästä askeleesta (sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi) vieden prosessia eteenpäin järjestelmällisesti paluukierroksineen. Käsikirjoituksen analysointia ja roolianalyysejä helpotti Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) laatima kysymyslista. Suunnitelmieni visualisoinniksi tein kuvakollaasit, joihin etsin kuvamateriaaleja 2000-luvun pukeutumisesta sekä maalaiselämästä. Liitin jokaisen roolihahmon kollaasiin valitsemani värivaihtoehdot.
Tutkimusvaiheessa tein Panofskyn sisällönanalyysin neljän roolihahmon (Allu, Kerttu, Rutanen ja Vuokko) tunnelma- ja värikollaaseista. Tutustuin näyttelijän- ja ohjaajantyöhön sekä näyttelijän tapoihin rakentaa roolia. Puvustuksen toteutus tapahtui hankkimalla suurin osa vaatteista valmiina kirpputoreilta sekä teatterin pukuvarastosta puvustukselle varatun budjetin rajoissa.
Häräntappoase oli ensimmäinen vastuullani oleva puvustus, joka sisälsi sekä suunnittelun että toteutuksen. Puvustuksen oli tarkoitus olla graafinen eli pelkistetty ja suoraviivainen sekä sopivasti maalaishenkinen. Puvustuksen toteutus perustui tekemiini kuvakollaaseihin sekä roolihahmojen luomiseen yhteistyössä näyttelijöiden ja ohjaajan kanssa. Pääsin seuraamaan teatteriproduktion valmistumista alusta loppuun harrastajateatterissa. Puvustusprosessi oli sopivan haastava ja opettavainen. Sain käsityksen pukusuunnittelijan roolista ja vastuusta harrastajateatterissa. Työskentely työryhmän kanssa sujui melkein ongelmitta. Vaikka suunnitteluprosessi ei toteutunut aivan suunnitelmien mukaisesti, onnistuin kuitenkin luomaan jokaiselle hahmolle oman tunnistettavan karaktäärisyyden. Olen tyytyväinen lopullisiin asukokonaisuuksiin sekä niiden toimivuuteen osana näytelmän kokonaisuutta. Sain hyvää ja rakentavaa palautetta työstäni.
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella puvustus Järvenpään teatterin kesäteatterinäytelmään Häräntappoase, joka perustui Anna-Leena Härkösen romaaniin ja jonka dramatisoi Nina Erjossaari. Näytelmää esitettiin kesällä 2013 Järvenpään Vanhankylänniemen ulkonäyttämöllä. Työni tavoitteena oli suunnitella nykyaikainen, mutta mihinkään tiettyyn vuoteen sitomaton puvustus kaksikymmentä vuotta vanhaan tarinaan, joka kertoo ensirakkaudesta.
Käytin suunnitteluprosessissani apuna J. Michael Gilletten (2012) suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia, joka koostuu seitsemästä askeleesta (sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi) vieden prosessia eteenpäin järjestelmällisesti paluukierroksineen. Käsikirjoituksen analysointia ja roolianalyysejä helpotti Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) laatima kysymyslista. Suunnitelmieni visualisoinniksi tein kuvakollaasit, joihin etsin kuvamateriaaleja 2000-luvun pukeutumisesta sekä maalaiselämästä. Liitin jokaisen roolihahmon kollaasiin valitsemani värivaihtoehdot.
Tutkimusvaiheessa tein Panofskyn sisällönanalyysin neljän roolihahmon (Allu, Kerttu, Rutanen ja Vuokko) tunnelma- ja värikollaaseista. Tutustuin näyttelijän- ja ohjaajantyöhön sekä näyttelijän tapoihin rakentaa roolia. Puvustuksen toteutus tapahtui hankkimalla suurin osa vaatteista valmiina kirpputoreilta sekä teatterin pukuvarastosta puvustukselle varatun budjetin rajoissa.
Häräntappoase oli ensimmäinen vastuullani oleva puvustus, joka sisälsi sekä suunnittelun että toteutuksen. Puvustuksen oli tarkoitus olla graafinen eli pelkistetty ja suoraviivainen sekä sopivasti maalaishenkinen. Puvustuksen toteutus perustui tekemiini kuvakollaaseihin sekä roolihahmojen luomiseen yhteistyössä näyttelijöiden ja ohjaajan kanssa. Pääsin seuraamaan teatteriproduktion valmistumista alusta loppuun harrastajateatterissa. Puvustusprosessi oli sopivan haastava ja opettavainen. Sain käsityksen pukusuunnittelijan roolista ja vastuusta harrastajateatterissa. Työskentely työryhmän kanssa sujui melkein ongelmitta. Vaikka suunnitteluprosessi ei toteutunut aivan suunnitelmien mukaisesti, onnistuin kuitenkin luomaan jokaiselle hahmolle oman tunnistettavan karaktäärisyyden. Olen tyytyväinen lopullisiin asukokonaisuuksiin sekä niiden toimivuuteen osana näytelmän kokonaisuutta. Sain hyvää ja rakentavaa palautetta työstäni.