Metallimusiikin alagenret ja niiden visuaaliset trendit
Härkönen, Tanja (2014)
Härkönen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115130
Tiivistelmä
Tutkin opinnäyteyössäni metallimusiikin alagenrejä ja niiden ympärille muodostunutta visuaalista kulttuuria. Monelle metallimusiikkia kuuntelemattomalle kaikki ”hevarit” ovat yksi ja sama asia, ja kaikki metalli on samantyylistä musiikkia. Mutta kun tätä alakulttuuria tarkastelee lähempää, huomaa, että metallimusiikkia on hyvin monimuotoinen kirjo ja myös artistien ja fanien visuaaliset mieltymykset vaihtelevat musiikin tyylin mukaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee juuri näitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä, jotka tekevät metallimusiikin alakulttuurista niin kirjavan (yleisestä tummanpuhuvuudesta huolimatta). Tavoitteena on mahdollisimman selkeästi esitellä metallimusiikin alagenrejen musiikilliset ja visuaaliset erot ja osoittaa lukijalle, kuinka monenlaista musiikkia ja visuaalisia mieltymyksiä otsikon ”metallimusiikki” alle todellisuudella mahtuu.
Pohjustan pääaihetta aloittamalla kirjallisen osuuden metallin alagenrejen esittelyllä, jota seuraa lyhyt katsaus graafisen suunnittelun aseman muodostumiseen (populääri)musiikin maailmassa, sekä sen nykyisestä asemasta metallimusiikin piireissä. Viimein pureudun itse pääaiheeseen, ja esittelen kunkin alagenren visuaalisia trendejä levyjen kansikuvissa, bändien logoissa ja oheistuotteiden grafiikoissa, sekä artistien lavapukeutumisessa ja mahdollisessa lavarekvisiitassa.
Käsittelen samankaltaiset tai toisiinsa jollain tavalla yhteyksissä olevat sukulaisgenret saman otsikon alla, ja keskityn pukeutumisesta puhuessa pääasiassa vain artistien lavapukeutumiseen.
Kootessani työtä tärkeänä tiedonlähteenä ovat toimineet antropologi Sam Dunnin dokumentit metallimusiikin
kulttuurista ja musiikillisista tyyleistä, lisänä eri verkko- ja kirjallisuuslähteet sekä oma musiikin kuunteluun ja kuvamateriaaliin perustuva havainnointi ja analysointi. Tutkimusprosessi on auttanut minua syventämään ymmärrystäni metallimusiikin visuaalisuudesta. Tämä on minulle hyödyksi graafikon urallani ja voin käyttää keräämääni tietoa erikoistuakseni juuri tämänlaiseen grafiikkaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee juuri näitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä, jotka tekevät metallimusiikin alakulttuurista niin kirjavan (yleisestä tummanpuhuvuudesta huolimatta). Tavoitteena on mahdollisimman selkeästi esitellä metallimusiikin alagenrejen musiikilliset ja visuaaliset erot ja osoittaa lukijalle, kuinka monenlaista musiikkia ja visuaalisia mieltymyksiä otsikon ”metallimusiikki” alle todellisuudella mahtuu.
Pohjustan pääaihetta aloittamalla kirjallisen osuuden metallin alagenrejen esittelyllä, jota seuraa lyhyt katsaus graafisen suunnittelun aseman muodostumiseen (populääri)musiikin maailmassa, sekä sen nykyisestä asemasta metallimusiikin piireissä. Viimein pureudun itse pääaiheeseen, ja esittelen kunkin alagenren visuaalisia trendejä levyjen kansikuvissa, bändien logoissa ja oheistuotteiden grafiikoissa, sekä artistien lavapukeutumisessa ja mahdollisessa lavarekvisiitassa.
Käsittelen samankaltaiset tai toisiinsa jollain tavalla yhteyksissä olevat sukulaisgenret saman otsikon alla, ja keskityn pukeutumisesta puhuessa pääasiassa vain artistien lavapukeutumiseen.
Kootessani työtä tärkeänä tiedonlähteenä ovat toimineet antropologi Sam Dunnin dokumentit metallimusiikin
kulttuurista ja musiikillisista tyyleistä, lisänä eri verkko- ja kirjallisuuslähteet sekä oma musiikin kuunteluun ja kuvamateriaaliin perustuva havainnointi ja analysointi. Tutkimusprosessi on auttanut minua syventämään ymmärrystäni metallimusiikin visuaalisuudesta. Tämä on minulle hyödyksi graafikon urallani ja voin käyttää keräämääni tietoa erikoistuakseni juuri tämänlaiseen grafiikkaan.