RYHDISTÄYDY! : Opetusvideo ryhdistä ja ergonomiasta 5.-luokkalaisille
Vartiainen, Emilia; Vaihoja, Anni; Leiviskä, Outi (2014)
Vartiainen, Emilia
Vaihoja, Anni
Leiviskä, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115128
Tiivistelmä
Ryhdillä on merkittävä rooli ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Koska lapsuudessa opitut toimintamallit usein jatkuvat aikuisuudessa on tärkeää, että jo alakouluikäinen tietää millainen on hyvä ryhti ja mitkä kaikki tekijät siihen voivat vaikuttaa. Pitkään kestävä huono istuma-asento niin koulussa kuin vapaa-ajalla voi aiheuttaa tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Nämä tekijät olivat yhtenä perustana opinnäytetyöllemme.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kempeleen terveyskeskuksen fysioterapiaosasto. Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa opetusvideo ryhdistä ja ergonomiasta Kempeleen alakoulujen 5.-luokkalaisille sekä siihen liittyvä oppilaiden vanhemmille suunnattu kirjallinen ryhtiopas. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli antaa tietoa ryhdistä ja ryhtiin vaikuttavista tekijöistä. Pitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että oppilaat motivoituvat kiinnittämään huomiota ryhtiinsä sekä korjaamaan työskentelyasentojaan. Tuotteiden laatukriteereiksi asetettiin mielenkiintoisuus, informatiivisuus, selkeys ja ymmärrettävyys.
Tuotteissa käytetty aineisto perustuu opinnäytetyön tietoperustaan. Tietoperustaan koottiin laajasti tietoa ryhdistä, ergonomiasta sekä ryhtiin liittyvästä anatomiasta kansainvälisistä ja kotimaisista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Ryhdistäydy! -opetusvideo sisältää tietoa hyvästä seisoma- ja istuma-asennosta, ryhtiin liittyvästä anatomiasta, repusta, kengistä sekä lasten liikuntasuosituksista ja ruutuajasta. Opetusvideo koostuu erilaisista osioista: faktoista, pohdinnoista, toiminnallisista testaa itse -tehtävistä sekä tietovisasta. Lasten vanhemmille suunnatussa ryhtioppaassa käsitellään samoja aihealueita sekä keinoja, joilla vaikuttaa lapsen ryhtiin ja ergonomiaan.
Projektin tuloksena Kempeleen peruskoulujen opettajat saavat käyttöönsä Ryhdistäydy! -opetusvideon, jota he voivat hyödyntää oppimateriaalina tuki- ja liikuntaelinoireiden ennaltaehkäisyssä. Lisäksi alakouluikäiset ja heidän vanhempansa saavat tietoa mm. hyvästä ryhdistä ja ergonomiasta. Lisäksi projektin tekijät voivat hyödyntää valmistettuja tuotteita ohjausmateriaalina työelämässä. Jatkossa alakouluikäisille voisi suunnitella taukoliikuntahetken esim. välitunnille sekä kirjallisen oppaan tai mobiilisovelluksen liikkuvuudesta ja ryhtilihasten harjoittamisesta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kempeleen terveyskeskuksen fysioterapiaosasto. Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa opetusvideo ryhdistä ja ergonomiasta Kempeleen alakoulujen 5.-luokkalaisille sekä siihen liittyvä oppilaiden vanhemmille suunnattu kirjallinen ryhtiopas. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli antaa tietoa ryhdistä ja ryhtiin vaikuttavista tekijöistä. Pitkän ajan toiminnallisena tavoitteena oli, että oppilaat motivoituvat kiinnittämään huomiota ryhtiinsä sekä korjaamaan työskentelyasentojaan. Tuotteiden laatukriteereiksi asetettiin mielenkiintoisuus, informatiivisuus, selkeys ja ymmärrettävyys.
Tuotteissa käytetty aineisto perustuu opinnäytetyön tietoperustaan. Tietoperustaan koottiin laajasti tietoa ryhdistä, ergonomiasta sekä ryhtiin liittyvästä anatomiasta kansainvälisistä ja kotimaisista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Ryhdistäydy! -opetusvideo sisältää tietoa hyvästä seisoma- ja istuma-asennosta, ryhtiin liittyvästä anatomiasta, repusta, kengistä sekä lasten liikuntasuosituksista ja ruutuajasta. Opetusvideo koostuu erilaisista osioista: faktoista, pohdinnoista, toiminnallisista testaa itse -tehtävistä sekä tietovisasta. Lasten vanhemmille suunnatussa ryhtioppaassa käsitellään samoja aihealueita sekä keinoja, joilla vaikuttaa lapsen ryhtiin ja ergonomiaan.
Projektin tuloksena Kempeleen peruskoulujen opettajat saavat käyttöönsä Ryhdistäydy! -opetusvideon, jota he voivat hyödyntää oppimateriaalina tuki- ja liikuntaelinoireiden ennaltaehkäisyssä. Lisäksi alakouluikäiset ja heidän vanhempansa saavat tietoa mm. hyvästä ryhdistä ja ergonomiasta. Lisäksi projektin tekijät voivat hyödyntää valmistettuja tuotteita ohjausmateriaalina työelämässä. Jatkossa alakouluikäisille voisi suunnitella taukoliikuntahetken esim. välitunnille sekä kirjallisen oppaan tai mobiilisovelluksen liikkuvuudesta ja ryhtilihasten harjoittamisesta.