Muutosjohtaminen sähköisen hankintajärjestelmän käyttöönotossa : Case: ISS Palvelut Oy
Sundell, Nina (2014)
Lataukset:
Sundell, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915061
Tiivistelmä
ISS Palvelut on ottanut käyttöön sähköisen hankintajärjestelmän, jolloin tilausprosessi muuttuu manuaalisesta sähköiseksi. Tämän tutkimustyön tavoitteena oli valita ISS Palveluille sopivimmat muutosjohtamisen mallit ja niiden avulla suunnitella ja totetutta toimenpiteet, joilla prosessimuutos saatiin aikaiseksi. Toimenpiteiden ensisjiainen tavoite oli varmistaa se, että järjestelmän käyttöönotto onnistuu.
Teoriaosuus perustuu pääasiallisesti Kotterin kahdeksan portaan teoriaan, jonka perusteella suunniteltiin muutosjohtamisen toimenpiteet hallittuun prosessimuutokseen. Kotterin teorian lisäksi toimenpiteisssä sovellettiin Nadler&Tushmanin mallia sekä McKinseyn Seitsemän "S":n mallia.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka mittaamista varten tehtiin kaksi käyttäjäkyselyä. Käyttäjäkyselyistä saatavien tulosten lisäksi yhtenä mittarina käytettiin järjestelmistä - uusi hankintajärjestelmä sekä laskun maksamisen järjestelmä - saatavaa tietoa.
Toimintatutkimuksen avulla saatiin merkittävää tietoa siitä, mitkä toimenpiteet olivat onnistuneita ja miltä osin. Tulokset kertoivat, mitä jatkossa täytyy tehdä jotta muutosta saadaan johdettua parhaiten niin, että muutoksen pysyvyys varmistetaan ja uusi, sähköinen hankintajärjestelmä on mahdollisimman nopeasti käytössä koko ISS Palveluissa.
Teoriaosuus perustuu pääasiallisesti Kotterin kahdeksan portaan teoriaan, jonka perusteella suunniteltiin muutosjohtamisen toimenpiteet hallittuun prosessimuutokseen. Kotterin teorian lisäksi toimenpiteisssä sovellettiin Nadler&Tushmanin mallia sekä McKinseyn Seitsemän "S":n mallia.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka mittaamista varten tehtiin kaksi käyttäjäkyselyä. Käyttäjäkyselyistä saatavien tulosten lisäksi yhtenä mittarina käytettiin järjestelmistä - uusi hankintajärjestelmä sekä laskun maksamisen järjestelmä - saatavaa tietoa.
Toimintatutkimuksen avulla saatiin merkittävää tietoa siitä, mitkä toimenpiteet olivat onnistuneita ja miltä osin. Tulokset kertoivat, mitä jatkossa täytyy tehdä jotta muutosta saadaan johdettua parhaiten niin, että muutoksen pysyvyys varmistetaan ja uusi, sähköinen hankintajärjestelmä on mahdollisimman nopeasti käytössä koko ISS Palveluissa.