Vammalan aluesairaalan päivystysyksikön potilaiden määrällinen ja laadullinen hoidontarve : kokonaiskuva potilasvirran toteutuneista palveluprosesseista
Törmänen, Nina (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Törmänen, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714966
Tiivistelmä
Käytännön tehtäväkentillä on usein tarve tarkastella tai kehittää jotain tiettyä toimintoa tai prosessia tietyssä tehtäväyksikössä tai määrittää kokonaan uusia toimintamalleja tai prosesseja. Vammalan aluesairaalassa tämä tuli ajankohtaisesti kun sairaalan toimintaa tarkasteltiin kriittisesti alueellisen erikoissairaanhoidon palvelutuotannon tulevaisuushankkeen, Talvikin, myötä. Talvikin linjaamat muutokset edellyttivät muutosta päivystystoiminnan järjestämisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli mallintaa Vammalan aluesairaalan päivystysyksikössä toteutuneet hoitoprosessit sekä niiden resursointi ja muodostaa näin kokonaiskuva Vammalan aluesairaalan päivystysyksikössä toteutuvista palveluprosesseista. Tavoitteena oli luoda kattava kokonaiskuva päivystysyksikön toiminnasta tulevan muutoksen suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi.
Prosessien mallinnus tehtiin keväällä 2014 tarkastelemalla päivystyksen potilasvirtaa yksityiskohtaisesti 1500 potilaskäynnin osalta. Potilasvirta-analyysi tehtiin 16.10.–9.11.2013 välisen ajan potilaskäynneistä. Tiedon keruussa jokainen potilaskäynti avattiin tulovaiheesta alkaen ja päätettiin potilaan päivystysyksikössä tapahtuvan hoidon päättyessä. Potilaiden hoitoprosessit avattiin potilaskäynneittäin yksitellen ja potilasdatasta kerättiin sekä määrällinen että laadullinen hoidontarvetta ja hoidollisia resursseja koskeva kerättävissä oleva tieto. Myös tieto jatkohoidon tarpeesta ja sen resursoinnista tallennettiin.
Tässä opinnäytteessä tuloksia tarkasteltiin Côtén jaottelun mukaisesti, kahdesta eri näkö-kulmasta: kliinisestä eli potilaan terveydentilan muutoksia kuvaavasta, sekä operatiivisesta eli potilaan hoitoverkkoon sijoittumista kuvaavasta kulmasta. Näiden kahden näkökulman lisäksi määrälliset tulokset luokiteltiin Côtén jaottelun mukaisesti neljään eri vaiheeseen, potilaan saapumiseen, potilaan saaman hoidon eri elementteihin, potilaan poistumiseen ja potilaan polkuun hoitoverkossa. (Côté 2000: 8–10.) Näitä tarkasteltiin hoidontarpeen, hoidonporrastuksen sekä toteutuneen resursoinnin näkökulmista. Laadullisena tuloksena saatiin tieto päivystysyksikön potilaskäyntien hoidontarpeesta, hoidonporrastuksen mukaisesta jakaumasta, hoidon toteutukseen kuluneista resursseista ja jatkohoidon tarpeesta sekä saavutettiin kokonaiskuva päivystysyksikössä toteutuneista palveluprosesseista.
Prosessien mallinnus tehtiin keväällä 2014 tarkastelemalla päivystyksen potilasvirtaa yksityiskohtaisesti 1500 potilaskäynnin osalta. Potilasvirta-analyysi tehtiin 16.10.–9.11.2013 välisen ajan potilaskäynneistä. Tiedon keruussa jokainen potilaskäynti avattiin tulovaiheesta alkaen ja päätettiin potilaan päivystysyksikössä tapahtuvan hoidon päättyessä. Potilaiden hoitoprosessit avattiin potilaskäynneittäin yksitellen ja potilasdatasta kerättiin sekä määrällinen että laadullinen hoidontarvetta ja hoidollisia resursseja koskeva kerättävissä oleva tieto. Myös tieto jatkohoidon tarpeesta ja sen resursoinnista tallennettiin.
Tässä opinnäytteessä tuloksia tarkasteltiin Côtén jaottelun mukaisesti, kahdesta eri näkö-kulmasta: kliinisestä eli potilaan terveydentilan muutoksia kuvaavasta, sekä operatiivisesta eli potilaan hoitoverkkoon sijoittumista kuvaavasta kulmasta. Näiden kahden näkökulman lisäksi määrälliset tulokset luokiteltiin Côtén jaottelun mukaisesti neljään eri vaiheeseen, potilaan saapumiseen, potilaan saaman hoidon eri elementteihin, potilaan poistumiseen ja potilaan polkuun hoitoverkossa. (Côté 2000: 8–10.) Näitä tarkasteltiin hoidontarpeen, hoidonporrastuksen sekä toteutuneen resursoinnin näkökulmista. Laadullisena tuloksena saatiin tieto päivystysyksikön potilaskäyntien hoidontarpeesta, hoidonporrastuksen mukaisesta jakaumasta, hoidon toteutukseen kuluneista resursseista ja jatkohoidon tarpeesta sekä saavutettiin kokonaiskuva päivystysyksikössä toteutuneista palveluprosesseista.