Asiakastyytyväisyyskysely : asiakastyytyväisyyskysely lihanjalostusyritykselle
Stucki, Max (2014)
Stucki, Max
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714956
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi toimeksiantajan tarpeesta selvittää asiakkaidensa tyy-tyväisyyttä yrityksen tuotteeseen ja asiakaspalveluun. Työn tavoitteena oli selvit-tää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyden nykytila. Keskeiset käsitteet työssä ovat asiakastyytyväisyys ja laatu.
Asiakastyytyväisyys on asiakaskunnassa vallitseva käsitys siitä, miten hyvin toi-mittajayritys on pystynyt täyttämään asiakkaiden toiveet ja odotukset. Laadun kä-site voidaan ymmärtää asiakkaan kokemukseksi tuotteen vaatimuksenmukaisuu-desta. Laadukas tuote täyttää asiakkaan vaatimukset ja tarpeet.
Opinnäytetyön tutkimusosa keskittyi toimeksiantajayrityksen asiakkaille tehtävään asiakastyytyväisyyskyselyyn. Tutkimus toteutettiin toimeksiantaja yrityksen asiak-kaiden keskuudessa kaavakekyselynä, johon vastaajiksi toimeksiantaja esivalitsi avainasiakkaitaan. Kyselyn jälkeen toimeksiantajayrityksen toivomuksesta toteu-tettiin vielä erikseen viisi avainasiakasta käsittävä haastattelututkimus.
Saatujen vastausten perusteella asiakastyytyväisyyden tilan arvioitiin olevan mel-ko hyvä, mutta tuotteen laadussa voitiin todeta saadun aineiston perusteella ole-van parantamisen varaa.
Asiakastyytyväisyys on asiakaskunnassa vallitseva käsitys siitä, miten hyvin toi-mittajayritys on pystynyt täyttämään asiakkaiden toiveet ja odotukset. Laadun kä-site voidaan ymmärtää asiakkaan kokemukseksi tuotteen vaatimuksenmukaisuu-desta. Laadukas tuote täyttää asiakkaan vaatimukset ja tarpeet.
Opinnäytetyön tutkimusosa keskittyi toimeksiantajayrityksen asiakkaille tehtävään asiakastyytyväisyyskyselyyn. Tutkimus toteutettiin toimeksiantaja yrityksen asiak-kaiden keskuudessa kaavakekyselynä, johon vastaajiksi toimeksiantaja esivalitsi avainasiakkaitaan. Kyselyn jälkeen toimeksiantajayrityksen toivomuksesta toteu-tettiin vielä erikseen viisi avainasiakasta käsittävä haastattelututkimus.
Saatujen vastausten perusteella asiakastyytyväisyyden tilan arvioitiin olevan mel-ko hyvä, mutta tuotteen laadussa voitiin todeta saadun aineiston perusteella ole-van parantamisen varaa.