Kiusaamisesta lasten ja aikuisten sanoin
Hiekka, Jeremias (2014)
Hiekka, Jeremias
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614942
Tiivistelmä
Kiusaamisesta lasten ja aikuisten sanoin toteutettiin toiminnallisena projektina. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut. Lasten interventiot toteutettiin yhteistyössä Keltaviirin päiväkodin kanssa.
Projektin tavoitteena oli saada tietoa päiväkotien tavoista ehkäistä ja puuttua kiusaamiseen. Projektissa selvitettiin myös lasten kokemuksia kiusaamiseen liittyen. Aikuisten kohderyhmässä aineiston hankintamenetelmänä toimi päiväkodin työntekijöille lähetetty sähköinen kysely, jonka kysymykset koskivat kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen aiheita. Lasten kanssa aineiston hankintamenetelminä toimivat teemasadutus ja haastattelut, jotka toteutettiin osana neljän intervention kokonaisuutta.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella kiusaaminen oli huomioitu päiväkotien toiminnassa päiväkotien henkilökohtaisten suunnitelmien mukaisesti . Vastauksissa on otettu huomioon kiusaamisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen puoli. Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma ja sitä ohjaavat periaatteet on omaksuttu työmenetelmäksi lähes kaikkien vastaajien joukossa.
Teemasadutus toi esille lasten kiusaamiseen liittyviä tunteita. Haastattelussa lapset toivat esiin mielipiteitä kiusaamisen liittyvistä aiheista ja vastauksissa oli yhtymäkohtia aikuisten kyselyn tuloksiin. Teemasadutuksesta ja haastattelusta saatu palaute oli positiivista sekä lasten että työntekijöiden osalta.
Projektin tavoitteena oli saada tietoa päiväkotien tavoista ehkäistä ja puuttua kiusaamiseen. Projektissa selvitettiin myös lasten kokemuksia kiusaamiseen liittyen. Aikuisten kohderyhmässä aineiston hankintamenetelmänä toimi päiväkodin työntekijöille lähetetty sähköinen kysely, jonka kysymykset koskivat kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen aiheita. Lasten kanssa aineiston hankintamenetelminä toimivat teemasadutus ja haastattelut, jotka toteutettiin osana neljän intervention kokonaisuutta.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella kiusaaminen oli huomioitu päiväkotien toiminnassa päiväkotien henkilökohtaisten suunnitelmien mukaisesti . Vastauksissa on otettu huomioon kiusaamisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen puoli. Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma ja sitä ohjaavat periaatteet on omaksuttu työmenetelmäksi lähes kaikkien vastaajien joukossa.
Teemasadutus toi esille lasten kiusaamiseen liittyviä tunteita. Haastattelussa lapset toivat esiin mielipiteitä kiusaamisen liittyvistä aiheista ja vastauksissa oli yhtymäkohtia aikuisten kyselyn tuloksiin. Teemasadutuksesta ja haastattelusta saatu palaute oli positiivista sekä lasten että työntekijöiden osalta.