Matkalla kansainväliseksi : Kansainvälisten intensiivikurssien hyötyjä opiskelijoille
Mäkelä, Heidi (2014)
Mäkelä, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614940
Tiivistelmä
International Tourism Enterprise Development, eli lyhyemmin ITED-kurssi järjestettiin keväällä 2014 Salfordissa, Iso-Britanniassa. Kurssi oli kansainvälinen intensiivikurssi, johon osallistui opiskelijoita ja opettajahenkilöstöä kolmesta eri maasta; Suomesta, Espanjasta ja Iso-Britanniasta. Kurssin tarkoituksena oli luoda kehitysideoita toimeksiantajayrityksille. Kurssi oli hyvin monikulttuurinen ja innovatiivinen.
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, kuinka kurssilla olleet opiskelijat ovat hyötyneet kurssista. Tätä on selvitetty kulttuurienvälisen kommunikoinnin ja kompetenssin näkökulmista, sekä myös monikulttuuristen ryhmien näkökulmasta. Aikaisemmin vastaavaa selvitystä opiskelijoiden suhteesta kansainvälisiin intensiivikursseihin ei ollut tehty ja työssä haluttiin nimenomaan keskittyä opiskelijoiden näkökulmaan.
Pääaineistona opinnäytetyössä on käytetty ITED-kurssille osallistuneille opiskelijoille tehtyä kyselyä. Kysely suoritettiin heinä-elokuussa 2014. Kyselyllä yritettiin tavoittaa mahdollisimman paljon opiskelijoita jokaisesta osanottajamaasta, jotta kyselyn tulokset olisivat kansainvälisesti kattavia. Kysely suoritettiin E-lomakkeella, koska sillä oli helpointa tavoittaa opiskelijoita monista eri maista.
Kyselyn perusteella opiskelijat ovat suhtautuneet ITED-kurssiin erittäin positiivisesti sekä saaneet paljon kulttuuritietoutta ja uusia taitoja itselleen. Intensiivikursseista selvästi opitaan paljon. Milloinpa muulloin kellään olisi aikaa panostaa yhtä paljon yhtä lyhyessä ajassa yhteen projektiin, joka suoritetaan vieläpä kansainvälisellä kentällä, kuin kansainvälisellä intensiivikurssilla? Intensiivikurssit ovat täysin omaa luokkaansa.
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, kuinka kurssilla olleet opiskelijat ovat hyötyneet kurssista. Tätä on selvitetty kulttuurienvälisen kommunikoinnin ja kompetenssin näkökulmista, sekä myös monikulttuuristen ryhmien näkökulmasta. Aikaisemmin vastaavaa selvitystä opiskelijoiden suhteesta kansainvälisiin intensiivikursseihin ei ollut tehty ja työssä haluttiin nimenomaan keskittyä opiskelijoiden näkökulmaan.
Pääaineistona opinnäytetyössä on käytetty ITED-kurssille osallistuneille opiskelijoille tehtyä kyselyä. Kysely suoritettiin heinä-elokuussa 2014. Kyselyllä yritettiin tavoittaa mahdollisimman paljon opiskelijoita jokaisesta osanottajamaasta, jotta kyselyn tulokset olisivat kansainvälisesti kattavia. Kysely suoritettiin E-lomakkeella, koska sillä oli helpointa tavoittaa opiskelijoita monista eri maista.
Kyselyn perusteella opiskelijat ovat suhtautuneet ITED-kurssiin erittäin positiivisesti sekä saaneet paljon kulttuuritietoutta ja uusia taitoja itselleen. Intensiivikursseista selvästi opitaan paljon. Milloinpa muulloin kellään olisi aikaa panostaa yhtä paljon yhtä lyhyessä ajassa yhteen projektiin, joka suoritetaan vieläpä kansainvälisellä kentällä, kuin kansainvälisellä intensiivikurssilla? Intensiivikurssit ovat täysin omaa luokkaansa.