Uudelleenpelattavuus opetuspelissä
Parjanen, Taina (2014)
Parjanen, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102314896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102314896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uudelleenpelattavuutta eli pelien uudelleenpeluuarvoa osana opetuspelien opettavuutta. Työssä paneuduttiin erityisesti seksuaalivalistustarkoitukseen kehitettyyn mobiilipelisovellukseen, ja tarkoituksena oli laatia parantamisehdotuksia kyseisen opetuspelin kaavan edelleenkehittämiseksi.
Työtä varten tutustuttiin moniin eri uudelleenpeluuarvoa luoviin metodeihin. Näihin syvennyttiin tutkimalla niiden toimivuutta ja niitä kohtaan esitettyä kritiikkiä. Tämän lisäksi metodeja tarkastellessa otettiin huomioon muisti ja oppiminen. Tutkittiin muistojen muodostusta ja oppimista, joiden kautta kyettiin toteamaan uudelleenpeluuarvoa luovien metodien mahdollista toimivuutta oppimiseen. Sovelluksen toimivuutta tutkittiin myös testauttamalla sitä yläkoulunoppilailla lomaketestauksella.
Testauksessa todettiin pelillistetyn materiaalin olevan oppilaiden mielestä miellyttävä tapa oppia seksuaalivalistusta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan olleet täysin varmoja, että juuri tämän kaltainen sovellus olisi kaikkein tehokkain tapa. Tämän testauksen ja aikaisempien tutkimusten tulosten pohjalta kehitettiin parannusehdotuksia pelisovellukseen. Tulevissa projekteissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota pelin polkurakenteisiin, tapahtumapaikkojen vaihteluun sekä uudelleenpeluuseen kannustaviin tekijöihin, jotta peli innostaa uusille pelikerroille ja motivoi oppimaan aiheesta enemmän.
Työtä varten tutustuttiin moniin eri uudelleenpeluuarvoa luoviin metodeihin. Näihin syvennyttiin tutkimalla niiden toimivuutta ja niitä kohtaan esitettyä kritiikkiä. Tämän lisäksi metodeja tarkastellessa otettiin huomioon muisti ja oppiminen. Tutkittiin muistojen muodostusta ja oppimista, joiden kautta kyettiin toteamaan uudelleenpeluuarvoa luovien metodien mahdollista toimivuutta oppimiseen. Sovelluksen toimivuutta tutkittiin myös testauttamalla sitä yläkoulunoppilailla lomaketestauksella.
Testauksessa todettiin pelillistetyn materiaalin olevan oppilaiden mielestä miellyttävä tapa oppia seksuaalivalistusta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan olleet täysin varmoja, että juuri tämän kaltainen sovellus olisi kaikkein tehokkain tapa. Tämän testauksen ja aikaisempien tutkimusten tulosten pohjalta kehitettiin parannusehdotuksia pelisovellukseen. Tulevissa projekteissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota pelin polkurakenteisiin, tapahtumapaikkojen vaihteluun sekä uudelleenpeluuseen kannustaviin tekijöihin, jotta peli innostaa uusille pelikerroille ja motivoi oppimaan aiheesta enemmän.