Suunnittelupeli palvelumuotoiluprojektien valmistelussa
Tanninen, Ari (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114870
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin palvelumuotoilutoimisto Diagonalin käyttöön uusi versio palvelumuotoiluprojektien suunnitteluun tarkoitetusta projektipelistä. Työhön kuului kirjallisuuskatsaus suunnittelupeleistä, yhden pelin kehittäminen ja kyselytutkimusta käyttävän testaussuunnitelman laatiminen. Testauksen toteuttaminen oli aikataulusyistä rajattu työn ulkopuolelle.
Palvelumuotoilu on monialaista ja siihen liittyy menetelmiä ja työkaluja eri aloilta aina etnografiasta muutosjohtamiseen. Palvelumuotoiluprojektit alkavat useimmiten tarjouspyynnöllä ja sitä seuraavalla projektisuunnittelulla ja tarjouksen laadinnalla. Haasteena on suunnitella projekti tehokkaasti huolimatta henkilöiden eriävistä taustoista, intresseistä ja ammattikielestä. Avuksi tähän on suunnittelupelejä soveltava projektipeli, jonka tarkoitus on nopeuttaa projektisuunnitelman tekoa, määritellä projektin tavoitteet, helpottaa kommunikointia, valita parhaat menetelmät sekä vähentää riskiä ja lisätä kustannustehokkuutta.
Suunnittelupelit ovat osallistavan suunnittelun ja yhteissuunnittelun menetelmä, jossa tavalliset henkilöt toimivat suunnittelijoina. Tyypillisiä ominaisuuksia suunnittelupeleille ovat säännöt, käsin kosketeltava peliaineisto ja leikinomainen viitekehys. Peliaineisto auttaa yhteisen kielen luomisessa ja leikinomaisuus tukee luovuutta. Tavallisista peleistä poiketen suunnittelupelien tavoitteena on yhteistyö ja yhteinen ymmärrys, eikä voittaminen.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Kirjallisuuskatsaus ja projektipelin uusi versio ovat valmiit ja testaussuunnitelma kyselytutkimuksineen on toteutettu. Pelin kehitys jatkuu edelleen eikä testauksen viivästyminen siihen merkittävästi vaikuta.
Kehityksessä jäi löytämättä projektipelin määrämuotoisuuden ja vapaamuotoisuuden oikea suhde. Tarkoitus on, että uuden version määrämuotoisuutta voidaan vähentää tarpeen mukaan kunnes tasapaino löytyy. Liika määrämuotoisuus hävittää leikinomaisuuden ja hauskuuden, mutta toisaalta liian vapaamuotoinen peli ei välttämättä tuota haluttuja tuloksia tai tehokkuutta.
Palvelumuotoilu on monialaista ja siihen liittyy menetelmiä ja työkaluja eri aloilta aina etnografiasta muutosjohtamiseen. Palvelumuotoiluprojektit alkavat useimmiten tarjouspyynnöllä ja sitä seuraavalla projektisuunnittelulla ja tarjouksen laadinnalla. Haasteena on suunnitella projekti tehokkaasti huolimatta henkilöiden eriävistä taustoista, intresseistä ja ammattikielestä. Avuksi tähän on suunnittelupelejä soveltava projektipeli, jonka tarkoitus on nopeuttaa projektisuunnitelman tekoa, määritellä projektin tavoitteet, helpottaa kommunikointia, valita parhaat menetelmät sekä vähentää riskiä ja lisätä kustannustehokkuutta.
Suunnittelupelit ovat osallistavan suunnittelun ja yhteissuunnittelun menetelmä, jossa tavalliset henkilöt toimivat suunnittelijoina. Tyypillisiä ominaisuuksia suunnittelupeleille ovat säännöt, käsin kosketeltava peliaineisto ja leikinomainen viitekehys. Peliaineisto auttaa yhteisen kielen luomisessa ja leikinomaisuus tukee luovuutta. Tavallisista peleistä poiketen suunnittelupelien tavoitteena on yhteistyö ja yhteinen ymmärrys, eikä voittaminen.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Kirjallisuuskatsaus ja projektipelin uusi versio ovat valmiit ja testaussuunnitelma kyselytutkimuksineen on toteutettu. Pelin kehitys jatkuu edelleen eikä testauksen viivästyminen siihen merkittävästi vaikuta.
Kehityksessä jäi löytämättä projektipelin määrämuotoisuuden ja vapaamuotoisuuden oikea suhde. Tarkoitus on, että uuden version määrämuotoisuutta voidaan vähentää tarpeen mukaan kunnes tasapaino löytyy. Liika määrämuotoisuus hävittää leikinomaisuuden ja hauskuuden, mutta toisaalta liian vapaamuotoinen peli ei välttämättä tuota haluttuja tuloksia tai tehokkuutta.