Asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen ja lanseerausmarkkinointi mikroyrityksessä : case: Knesa
Aaltokoski, Johanna (2014)
Aaltokoski, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Knesa, joka tarjoaa liiketoiminnan ja markkinoinnin konsultointia, tekee myyntityötä sekä siihen liittyvää kehitys- ja valmennustyötä yrityksille. Toimeksiannot voivat olla esimerkiksi projekteja tai hankkeita, erilaisia myynnin, markkinoinnin tai viestinnän suunnittelua, kokonaiskuvasta aina suoraan kaupantekoon. Yritys tarjoaa erilaisia apukeinoja myös erilaisiin sponsorihankkeisiin ja yrityksen tarpeiden pohjalta suunniteltuun täsmävalmennukseen. Valmennukset ovat hyvin kokonaisvaltaisia, ja ne suunnitellaan aina asiakkaan omiin tarpeisiin.
Opinnäytetyöprojektin päätavoitteena oli tehdä selvitystyötä, kuinka toimeksiantajan tarjoama koulutuspalvelu voitaisiin kehittää uuden kohderyhmän tarpeisiin sopivaksi tuotteeksi sekä kuinka paketoitu palvelutuote voitaisiin lanseerata tälle kohderyhmälle eli toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille sekä korkea-asteen oppilaitoksille. Tähän asti kyseisiä koulutuspalveluita on tarjottu yksityisille yrityksille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ennen käytännön kartoitusta ja ideointia työssä perehdyttiin tuotteistamisprosessiin teoriassa vaihe vaiheelta.
Tuotteistamisprosessissa lähdettiin liikkeelle asiakasongelman ratkaisemisesta, jonka jälkeen tuotetta lähdettiin kehittämään ongelmaan vastaavaksi, kohdennetuksi ratkaisuksi. Tuoteideaa lähdettiin kehittämään asiakasnäkökulmasta, jolloin varmistettiin tuotteen asiakaslähtöisyys ja asiakkaan tarpeisiin vastaaminen. Ensimmäinen vaihe oli jo olemassa olevan tuotteen kehittäminen eli sisällön ja tavoitteiden selkeyttäminen ja täsmentäminen aina kohderyhmä mielessä pitäen. Tämän jälkeen alettiin kartoittaa omaa sekä kilpailijoiden palvelutarjontaa ja suunnittelemaan toimintamuotoja.
Kohderyhmät ja niiden avainhenkilöt kartoitettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Kohderyhmiä ovat muun muassa toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ja korkea-asteen oppilaitokset Etelä-Suomen alueelta. Tietoja kerättiin muun muassa oppilaitosten verkkosivuilta. Sain ennen puhelinyhteydenottoja puhelinmyyntikoulutuksen Knesan tuotteiden myynnistä vastaavalta henkilöltä, sillä tein laajaa tarvekartoitusta ja tuotteen markkinointia puhelimitse. Puhelinkartoituksessa saadut kommentit raportoitiin tarkasti toimeksiantajalle. Tuotteen varsinaisen myyntityön hoitaa toimeksiantaja soittojen tulosten pohjalta laaditun etenemissuunnitelman perusteella.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuudessa käsitellään tuotteistamisen vaiheet ja hyödyt pääpiirteittäin sekä kuvataan tuotteistamisprosessia kokonaisuutena sekä sen konkreettisia tuotoksia, myös palvelujohtamisen näkökulmasta. Työn empiirinen osuus muodostui toimeksiantajan kanssa tiiviissä yhteistyössä tuotetusta käytännön kartoitus- ja kehitystyöstä. Kehitystyön tuloksena muodostui kolme räätälöitävää palvelupakettia, jotka soveltuvat uudelle kohderyhmälle sekä etenemissuunnitelma tuotteen myyntiä varten. Kaikki saadut kommentit kirjattiin tarkasti ylös, jotta toimeksiantaja voi halutessaan jatkaa palvelun kehittämistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöprojektin päätavoitteena oli tehdä selvitystyötä, kuinka toimeksiantajan tarjoama koulutuspalvelu voitaisiin kehittää uuden kohderyhmän tarpeisiin sopivaksi tuotteeksi sekä kuinka paketoitu palvelutuote voitaisiin lanseerata tälle kohderyhmälle eli toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille sekä korkea-asteen oppilaitoksille. Tähän asti kyseisiä koulutuspalveluita on tarjottu yksityisille yrityksille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ennen käytännön kartoitusta ja ideointia työssä perehdyttiin tuotteistamisprosessiin teoriassa vaihe vaiheelta.
Tuotteistamisprosessissa lähdettiin liikkeelle asiakasongelman ratkaisemisesta, jonka jälkeen tuotetta lähdettiin kehittämään ongelmaan vastaavaksi, kohdennetuksi ratkaisuksi. Tuoteideaa lähdettiin kehittämään asiakasnäkökulmasta, jolloin varmistettiin tuotteen asiakaslähtöisyys ja asiakkaan tarpeisiin vastaaminen. Ensimmäinen vaihe oli jo olemassa olevan tuotteen kehittäminen eli sisällön ja tavoitteiden selkeyttäminen ja täsmentäminen aina kohderyhmä mielessä pitäen. Tämän jälkeen alettiin kartoittaa omaa sekä kilpailijoiden palvelutarjontaa ja suunnittelemaan toimintamuotoja.
Kohderyhmät ja niiden avainhenkilöt kartoitettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Kohderyhmiä ovat muun muassa toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ja korkea-asteen oppilaitokset Etelä-Suomen alueelta. Tietoja kerättiin muun muassa oppilaitosten verkkosivuilta. Sain ennen puhelinyhteydenottoja puhelinmyyntikoulutuksen Knesan tuotteiden myynnistä vastaavalta henkilöltä, sillä tein laajaa tarvekartoitusta ja tuotteen markkinointia puhelimitse. Puhelinkartoituksessa saadut kommentit raportoitiin tarkasti toimeksiantajalle. Tuotteen varsinaisen myyntityön hoitaa toimeksiantaja soittojen tulosten pohjalta laaditun etenemissuunnitelman perusteella.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuudessa käsitellään tuotteistamisen vaiheet ja hyödyt pääpiirteittäin sekä kuvataan tuotteistamisprosessia kokonaisuutena sekä sen konkreettisia tuotoksia, myös palvelujohtamisen näkökulmasta. Työn empiirinen osuus muodostui toimeksiantajan kanssa tiiviissä yhteistyössä tuotetusta käytännön kartoitus- ja kehitystyöstä. Kehitystyön tuloksena muodostui kolme räätälöitävää palvelupakettia, jotka soveltuvat uudelle kohderyhmälle sekä etenemissuunnitelma tuotteen myyntiä varten. Kaikki saadut kommentit kirjattiin tarkasti ylös, jotta toimeksiantaja voi halutessaan jatkaa palvelun kehittämistä tulevaisuudessa.