Työhyvinvoinnin taso kohdeyrityksessä
Barker, Annukka (2014)
Barker, Annukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101914819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101914819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työhyvinvoinnin tilaa kohdeyrityksessä ja sitä miten työhyvinvointia voitaisiin kehittää yrityksen menestystekijänä. Kohdeyrityksen näkökulmasta lisätavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössä käytiin läpi erilaisia työhyvinvoinnin määritelmiä ja valittiin sitten kohdeyritykseen parhaiten sopiva työhyvinvoinnin määritelmä.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin työhyvinvoinnin teoriaan ja erityisesti keskityttiin työnantajan, esimiesten ja työntekijöiden rooliin työhyvinvoinnissa ja sen kokemisessa. Työssä käytiin läpi esimiestaitoja ja lisäksi myös alaistaitojen merkitystä työhyvinvoinnin kokemisessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja lisäksi työssä tutustuttiin kohdeyrityksen sairauspoissaoloihin työhyvinvoinnin mittarina. Pohdittiin myös sitä, tukeeko sairauspoissaolojen määrä kyselytutkimuksella saatuja tuloksia kohdeyrityksen työhyvinvoinnin tilasta ja miten nämä kaksi mittaria korreloivat keskenään.
Henkilökunnalle tehtiin työhyvinvointikysely, ja sen lisäksi työntekijöillä oli mahdollisuus antaa kehitysehdotuksia. Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin kuva kohdeyrityksen työhyvinvoinnin tilasta ja siitä, mitkä työhyvinvoinnin osa-alueet jo toimivat ja mitä vielä pitää kehittää. Näitä kehitysehdotuksia ja teoriaa yhdistämällä saatiin aikaan konkreettisia kehityssuosituksia, joita voidaan käyttää yrityksen uuden työhyvinvointisuunnitelman pohjana. Sen tekeminen toimiikin luonnollisena jatkona tälle opinnäytetyölle, ja tämän opinnäytetyön tuloksia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää sen tekemisessä.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin työhyvinvoinnin teoriaan ja erityisesti keskityttiin työnantajan, esimiesten ja työntekijöiden rooliin työhyvinvoinnissa ja sen kokemisessa. Työssä käytiin läpi esimiestaitoja ja lisäksi myös alaistaitojen merkitystä työhyvinvoinnin kokemisessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta ja lisäksi työssä tutustuttiin kohdeyrityksen sairauspoissaoloihin työhyvinvoinnin mittarina. Pohdittiin myös sitä, tukeeko sairauspoissaolojen määrä kyselytutkimuksella saatuja tuloksia kohdeyrityksen työhyvinvoinnin tilasta ja miten nämä kaksi mittaria korreloivat keskenään.
Henkilökunnalle tehtiin työhyvinvointikysely, ja sen lisäksi työntekijöillä oli mahdollisuus antaa kehitysehdotuksia. Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin kuva kohdeyrityksen työhyvinvoinnin tilasta ja siitä, mitkä työhyvinvoinnin osa-alueet jo toimivat ja mitä vielä pitää kehittää. Näitä kehitysehdotuksia ja teoriaa yhdistämällä saatiin aikaan konkreettisia kehityssuosituksia, joita voidaan käyttää yrityksen uuden työhyvinvointisuunnitelman pohjana. Sen tekeminen toimiikin luonnollisena jatkona tälle opinnäytetyölle, ja tämän opinnäytetyön tuloksia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää sen tekemisessä.