Sosiaalisen asiakkuudenhallinnan menetelmiä Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:lle
Saarela, Markus (2014)
Saarela, Markus
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sosiaalinen asiakkuudenhallinta tarkoittaa ja millaisia menetelmiä yrityksillä on sitä toteuttaa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää toimivia ja yrityksen resurssien puitteissa toteutettavia sosiaalisen asiakkuudenhallinnan menetelmiä Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:lle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistoa kerättiin kirjallisuudesta ja internetlähteistä. Teoriaosassa käydään ensin läpi perinteistä asiakkuudenhallintaa ja tämän jälkeen sosiaalista asiakkuudenhallintaa. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin kolmea yritystä, jotka ovat hyödyntäneet sosiaalista asiakkuudenhallintaa liiketoiminnassaan. Esimerkkiyritysten toimintaa tarkasteltiin heidän omissa ja sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yritykset ovat alkaneet hyödyntää sosiaalista asiakkuudenhallintaa monipuolisesti liiketoiminnassaan. Asiakkaille pyritään antamaan mahdollisuus luoda asiakaskokemuksesta mieleisensä ja näin syventämään luottamusta yritykseen. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle löydettiin toimivia sosiaalisen asiakkuudenhallinnan menetelmiä, joita he voivat hyödyntää yrityksen VisitKarelia.fi matkailuportaalissa ja sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistoa kerättiin kirjallisuudesta ja internetlähteistä. Teoriaosassa käydään ensin läpi perinteistä asiakkuudenhallintaa ja tämän jälkeen sosiaalista asiakkuudenhallintaa. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin kolmea yritystä, jotka ovat hyödyntäneet sosiaalista asiakkuudenhallintaa liiketoiminnassaan. Esimerkkiyritysten toimintaa tarkasteltiin heidän omissa ja sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yritykset ovat alkaneet hyödyntää sosiaalista asiakkuudenhallintaa monipuolisesti liiketoiminnassaan. Asiakkaille pyritään antamaan mahdollisuus luoda asiakaskokemuksesta mieleisensä ja näin syventämään luottamusta yritykseen. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle löydettiin toimivia sosiaalisen asiakkuudenhallinnan menetelmiä, joita he voivat hyödyntää yrityksen VisitKarelia.fi matkailuportaalissa ja sosiaalisen median kanavissa.