Lean Six Sigma Method Applied for Increasing Transparency : Case: Company X Optimizing the Repairing Process in the Production Line
Niutanen, Anna-Mari (2014)
Niutanen, Anna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914600
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö dokumentoi toimeksiantajan Yritys X Six Sigma projektin vaiheet, antaa suosituksia, kuinka prosessia voidaan parantaa ja jatkotutkimusehdotuksia. Tutkimuksen päätavoitteena on tehdä tuotantolinjan korjausprosessista läpinäkyvämpi informaation jakamisen ja tietojärjestelmien näkökulmasta.
Kvalitatiivinen aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastatteluilla. Kvantitatiivinen aineisto tilastollisia analyyseja varten otettiin yrityksen SAP iPro tietopankista. Tutkimus koostuu teoria ja empiria osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tilaustoimitusketjun ja informaation hallintaa sekä Six Sigma projektimetodin vaiheet caseosuuden teemojen mukaisesti.
Tutkimus osoittaa informaatiosysteemien ja kommunikaation merkityksen tilaus-toimitusketjussa. Sen lisäksi, tiedon läpinäkyvyys ja jakaminen yksinkertaistavat monimutkaisia prosesseja. Varaston ja kuljetuksien hallinta on tasapainoilua sisäisten ja ulkoisten odotusten ja vaatimuksien välillä.
Tutkimus esittää seuraavat kolme tekijää merkittävimmiksi läpinäkyvyyttä tuoviksi tekijöiksi. SAP:in puuttuvat kentät tulisi aktivoida tiedon laadun parantamiseksi. Kuukausittaiset poikkiorganisatoriset kustannus- ja volyymi-analyysit sekä tiedonjaon syventäminen ulkoisten tavarantoimittajien kanssa toisivat toivottua läpinäkyvyyttä korjausprosessiin.
Tärkeimmät elementit prosessin hallinnassa ovat selkeä työnjako, informaation jakaminen ja näkyvyys, yhteistyö ulkopuolisten toimijoiden kanssa sekä poikkiorganisatorinen yhteistyö.
Kvalitatiivinen aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastatteluilla. Kvantitatiivinen aineisto tilastollisia analyyseja varten otettiin yrityksen SAP iPro tietopankista. Tutkimus koostuu teoria ja empiria osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tilaustoimitusketjun ja informaation hallintaa sekä Six Sigma projektimetodin vaiheet caseosuuden teemojen mukaisesti.
Tutkimus osoittaa informaatiosysteemien ja kommunikaation merkityksen tilaus-toimitusketjussa. Sen lisäksi, tiedon läpinäkyvyys ja jakaminen yksinkertaistavat monimutkaisia prosesseja. Varaston ja kuljetuksien hallinta on tasapainoilua sisäisten ja ulkoisten odotusten ja vaatimuksien välillä.
Tutkimus esittää seuraavat kolme tekijää merkittävimmiksi läpinäkyvyyttä tuoviksi tekijöiksi. SAP:in puuttuvat kentät tulisi aktivoida tiedon laadun parantamiseksi. Kuukausittaiset poikkiorganisatoriset kustannus- ja volyymi-analyysit sekä tiedonjaon syventäminen ulkoisten tavarantoimittajien kanssa toisivat toivottua läpinäkyvyyttä korjausprosessiin.
Tärkeimmät elementit prosessin hallinnassa ovat selkeä työnjako, informaation jakaminen ja näkyvyys, yhteistyö ulkopuolisten toimijoiden kanssa sekä poikkiorganisatorinen yhteistyö.